Recensie: Muggenland

Auteur: David Arnold

Vertaling: Elise Kuip

Uitgeverij: BlossomBooks

Bladzijdes: 336

ISBN: 9789463491204

Prijs: 17,99

Mim is verhuisd naar Missisippi samen met haar vader en stiefmoeder na de scheiding van haar ouders. Ze ontdekt door haar vader dat haar moeder ontzettend ziek is en ze wil maar al te graag naar haar toe. Haar vader en stiefmoeder verbieden dat, wat haar al te boos maakt. Mim stapt in een Greyhound-bus op weg naar haar moeder, ze loopt gewoon weg van huis. In deze bus ontmoet ze verschillende personen die haar vergezellen in haar reis, de een leuker dan de ander. Maar kan Mim wel de hele reis afleggen en haar moeder vinden?

De Kids of Appetite vond ik een geweldig boek en ik vond het daarom ook fantastisch toen David Arnold aanwezig was op Yalfest. Een paar maanden zijn nu voorbij en nu is ook het eerste boek van David Arnold vertaald in het Nederlands, namelijk Muggenland. Ik was zo nieuwsgierig naar dit boek, maar zou het kunnen tippen aan de oneindige geweldigheid van De Kids of Appetite? Tijd om daar achter te komen! Het begin was in ieder geval al een goede start, want een quote van mijn recensie over De Kids of Appetite stond in de binnenflap van Muggenland, wat een eer!

Muggenland had voor mij in het begin flink wat herkenbare punten. Een stiefouder die de hoofdpersoon niet leuk vindt, weglopen van huis, een bepaalde fysieke afwijking, vele diverse personages met allemaal hun eigenaardigheden… Ik zal veel overeenkomsten met De Kids of Appetite, wat mij af en toe een beetje stoorde. Helemaal vreemd om dan te weten dat Muggenland juist het eerste boek was dat David had geschreven. Hoewel ik het lekker vond lezen, kreeg ik meer het idee dat Muggenland een soort opwarmertje was voor het echte werk.

Toen ik eenmaal in het verhaal zat en het avontuur echt aan de gang was, kon ik dit boek haast niet wegleggen. Het las zo lekker weg! Het was iets vlotter dan De Kids of Appetite, waardoor ik Muggenland ontzettend snel uitlas. Opeens werden de personages zo levendig en begon ik van ze te houden, waren alle avonturen die Mim beleefde zo fascinerend en genoot ik van elke zin die David Arnold wist te formuleren. Ja, die schrijfstijl van David is zo kleurrijk, zo beeldend, zo vindingrijk! Het is echt een heerlijke beleving als je Muggenland leest. Ik voelde me uiteindelijk een deel van het avontuur en voelde zo veel emoties, helemaal op het einde.

Mim is een bijzonder personage die steeds levendiger voor mij werd. Mim is een meisje met wat mentale problemen waarvoor ze naar de psycholoog moet. Ze kwam in het begin vooral over als een rebels en opstandig meisje, maar gaandeweg leer je meer over haar en wordt ze iemand die je maar al te graag wilt noemen. En dan hebben we Walt, wat een fantastisch personage is dat zeg! Ik zal weinig over deze jongen verklappen, maar hij laat echt pure onschuld zien. Zijn hele doen en laten was soms wat zielig, maar hij blijft optimistisch en vrolijk.

Muggenland is een mooie roadtrip die even moet opstarten, maar dan in een heerlijke vaart rondrijdt. Zeker op het einde had ik het WOW-gevoel, een zeldzaam fenomeen wat aangeeft dat ik een echt GOED boek lees. David Arnold is een held op het gebied van contemporary verhalen en ik kan niet wachten op een nieuw boek (misschien dit keer een boek wat enorm verschilt van zijn vorige boeken?). Ik nodig je maar al te graag uit in deze roadtrip, een reis die je niet snel gaat vergeten.

Dit boek heb ik ontvangen als recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik Blossom Books zeer dankbaar voor ben.