Recensie: Nerds!

Auteur: Emilio Guzman & Thijs van Domburg

Genre: Informatief

Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar

Bladzijdes: 343

ISBN: 9789038805825

Prijs: 21,50

Dit is een naslagwerk voor de nerd! Wanneer kan je jezelf een nerd noemen, hoe is het leven van de nerd, wat voor soorten nerd kan je zijn en wat zijn de series, films, boeken en games die je als nerd echt moet meemaken? Kom erachter met dit boek!

Zoals je al aan mijn blognaam kan zien, ben ik een behoorlijke nerd. Ik lees ontzettend veel boeken, pak af en toe een manga of graphic novel op, bingewatch ontzettend veel series, kijk veel films, speel soms games, cosplay, bezoek meerdere conventies en verzamel veel merchandise van mijn favoriete fandoms. Ik was erg benieuwd of dit boek me nog meer dingen kon leren over het zijn van een nerd, dus dit boek moest ik gewoon oppakken!

Nerds! neemt je mee op een mooie ontdekkingsreis van de nerd. Emilio en Thijs zijn twee gigantische nerd en zijn er vanaf jongs af aan bij, dus ze hebben echt enorm veel van verstand van verschillende fandoms. Figures, series, films, boeken, games en meer, ze weten er genoeg van! Zelfs een fanboy als ik was verrast over de deskundigheid van beide heren. Dit boek is perfect als je je als niet-nerd wil wanen in de nerdwereld, maar ook ”professionele” nerds kunnen genoeg leren van dit boek. Ik ben sinds de jaren 90 begonnen met mijn kennismaking met het nerd zijn via Pokémon, maar Thijs en Emilio hebben veel meer ervaring en weten zelfs van vele klassiekers wat. Je merkt hierdoor goed de geschiedenis van de nerd, waardoor ik nog trotser werd op mijn nerdheid!

Het boek heeft een hele fijne opzet. Eerst begin je met een stuk over de nerd zelf. Wanneer ben je een nerd, hoe staat de nerd in de liefde en op financieel gebied, hoe staat die in de maatschappij? Het waren vooral wat algemene dingen, maar alsnog leuk om te lezen. Daarna duik je wat meer de diepte in door het ontdekken van verschillende nerdhobby’s en genres. Tot slot lees je ook over verschillende activiteiten van nerds, zoals larpen (wat Emilio en Thijs zelfs hebben uitgeprobeerd, mooie research!), cosplay en verschillende vakantiebestemmingen waar je als nerd naartoe wil gaan. De heren hebben een fijne schrijfstijl met veel humor en af en toe komen er ook tussenblokjes uit die een uitstapje nemen naar een speciale fandom. Ik vond het heel tof dat de heren echt veel wisten van anime, want ik had verwacht dat ze daar juist weinig over te vertellen hadden. Bepaalde fandoms miste ik wel, maar je kan natuurlijk niet alles in dit boek stoppen. Ook zijn er geweldige illustraties Junaid Chundrigar, Kenny Rubenis en Yasmin Sheikh die nerds prachtig weten te verduidelijken als illustratie.

Nerds! is een heerlijk boek en een verademing voor alle nerds. Emilio en Thijs laten zien dat iedereen wel een nerd is of kan zijn en dat er genoeg mooie franchises zijn waar je je in kan verdiepen. Mijn nerdwereld is verbreed door dit boek en ik wil nu alleen maar meer series en films kijken, games spelen, boeken lezen en meer! Nog maar te zwijgen over alle plekken die ik wil bezoeken, want ik wil nu zeker naar San Diego Comic Con en nog een keer naar Tokyo! Dit boek zorgt ervoor dat je enthousiasme voor het nerdzijn alleen maar stijgt, een nerd zijn is heerlijk!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.