Recensie: Nick en Charlie worden verliefd… (Heartstopper #2)

Vertaling: Niels van Eekelen

Genre: Young Adult, Queer, Graphic Novel, Contemporary

Uitgeverij: Best of YA

Bladzijdes: 320

ISBN: 9789000379262

Prijs: 15,00

Nadat Charlie en Nick elkaar hebben gekust op een feest, weten ze niet wat hun vriendschap precies inhoudt. Charlie is bang dat Nick hem nooit meer wil zien, terwijl Nick vooral verward is over zichzelf. Hij dacht zijn hele leven dat hij alleen meisjes leuk vond, maar hoe zit het dan met zijn gevoelens voor Charlie? De twee leren elkaar, anderen en zichzelf nog beter kennen dan voorheen.

Heartstopper is een graphic novel serie die internationaal al enorm bekend is. Er komt zelfs een Netflixserie gebaseerd op de reeks, en Best of YA heeft de Nederlandse en Vlaamse lezers blij gemaakt met de vertaling! Deel 1 vond ik zo fijn om te lezen, en ik kon niet wachten op het tweede deel. Gelukkig worden de vervolgdelen snel vertaald, en kon ik genieten van meer momenten tussen Nick en Charlie. Hoe zou ik dit vervolg vinden?

Nick en Charlie zijn op het begin erg verward en vol angst. Charlie is bang dat hij de vriendschap tussen hem en Nick po het spel zet, terwijl Nick vragen heeft rondom zijn seksualiteit. De twee weten het gelukkig snel uit te praten, en starten een relatie waarbij Nick nog moet uitvogelen of hij er klaar voor is om uit de kast te komen. De interactie tussen de twee is zo teder, je merkt overduidelijk dat de twee gemaakt zijn voor elkaar. Ook is het mooi om te zien dat Nick zijn seksualiteit steeds meer weet te omarmen, zelfs wanneer mensen in zijn omgeving laten merken dat ze niet zo open staan voor andere seksualiteiten.

Naast dit lieve verhaal over twee jongens, zijn er ook genoeg andere personages die je gaat waarderen. Zo vind ik Tori (de zus van Charlie) een heerlijke sarcastische meid, en bewijst Tara dat ze een ontzettend goede vriendin is. De personages zijn heel queer, wat ontroerend kan zijn voor veel queer jongeren die herkenning vinden in deze graphic novel. Hoewel er minder aardige personages zijn die de relatie tussen Charlie en Nick dwars zitten, wordt dit helemaal overschaduwd door de liefhebbende vrienden en familie van de twee die zielsveel van de jongens houden. Dit is een verhaal waar je zo blij van wordt, je zou willen dat de personages in het echt zouden bestaan!

Heartstopper deel twee is weer net zo leuk als het eerste deel, en de diversiteit in het verhaal maakt het zo sterk. De personages geven je een warm gevoel, de tekenstijl is zo simpel en treffend en elke emotie wordt goed in beeld gebracht. Dit is een fantastische serie voor elke queer jongere of iemand die meer over de LGBTQIAP+ gemeenschap wil weten. Ik tel de dagen af voor het derde deel, want ik wil alleen maar meer lezen van deze graphic novel!