Recensie: Nocturna

Auteur: Maya Motayne

Vertaling: Mariella Manfré

Uitgeverij: Moon Young Adult

Bladzijdes: 448

ISBN: 9789048843169

Prijs: 21,99

Finn Voy is een meisje met een bijzondere magische gave: ze kan haar gezicht veranderen naar elk ander persoon en ze heeft haar eigen gezicht al jaren lang niet gebruikt. Wanneer ze wordt gepakt door een machtige gangster, wordt ze gedwongen om een belangrijk relikwie uit het paleis te bemachtigen. Prins Alfehr zal koning worden nu zijn broer is overleden, maar Alfehr wil er alles aan doen om zijn broer weer terug te halen, zelfs als hij zich moet verdiepen in duistere magie. Wanneer Finn en Alfie elkaar kruisen en ze per ongeluk een groot kwaad ontwaken, moeten ze deze stoppen, want het lot van Castellan ligt in hun handen…

Nocturna las ik samen met vele lezers in een readalong die is georganiseerd door The Queen of Geek. Ik ben gek op readalongs, want het is zo leuk om met meerdere lezers te praten over een boek! Ik was benieuwd naar deze fantasy, maar was dit het boek waar ik op had gehoopt?

Nocturna is een verhaal vol magie, een Spaanse setting en genoeg avonturen, maar het was het allemaal niet voor mij. Toegegeven, er zijn wat pluspunten aan dit verhaal, maar over het algemeen was dit niet het powerboek dat ik wilde lezen. De schrijfstijl was bijvoorbeeld prima, maar het wist me niet volledig te grijpen. Dit lag er ook deels aan dat dit verhaal nog niet uniek genoeg was en veel overeenkomsten had met boeken die al zijn uitgekomen. Zo vond ik de hoofdpersonen te veel lijken op de personages van De kleuren van magie en waren er meerdere aspecten in dit boek die ik te herkenbaar vond. Ook was het verhaal vaak voorspelbaar en vooral het middengedeelte van het verhaal was erg langdradig. Erg jammer, want dit boek had wel veel te bieden!

Zo vond ik het magische systeem wel erg leuk. Iedereen kan wel elementen besturen, maar ook zijn er mensen met een eigen bijzondere gave. Zo kan Finn haar gezicht veranderen, een gave die goed van pas kan komen als je iets illegaals doet… Ook is de Spaanse setting erg leuk, maar af en toe vond ik het ook niet volledig goed uitgewerkt. Zo werd het woord ”maldito” (wat vervloekt betekent) echt te vaak gebruikt en kwam je naast wat Spaanse gerechten en wat woorden niet veel verder.

Ondanks dat ik wel wat minpunten heb, vond ik het einde wel erg spannend. Ik las de laatste paar hoofdstukken met veel plezier. Sommige problemen werden wel snel opgelost en het was soms iets te makkelijk, maar het einde bevatte veel actie en wat verhaallijnen waren mooi afgesloten (en verlenen zich ook erg goed voor een film). Ik weet nog niet zeker of ik meteen het vervolg zou oppakken (want die zou er wel komen), maar voor fantasyliefhebbers die houden van een Latino sfeertje is dit zeker een mooi boek!

Beoordeling: 5/10