Recensie: Offergave (Blood of Eden #3)

Auteur: Julie Kagawa:

Genre: Apocalyptisch, Young Adult, Fantasy

Uitgeverij: Harlequin Young Adult

Bladzijdes: 448

Prijs: 9,95

Koop dit boek via Harlequin

Sarren staat op het punt om de hele wereld te gaan vernietigen, en Allie doet er alles aan om hem tegen te houden. Samen met haar bondgenoten volgt ze Sarren, die op weg is naar Eden. Sarren weet elke keer te ontsnappen als Allie en haar vrienden dichtbij hem zijn, en Sarren weet nog een enorme verrassing voor Allie achter te laten…

Ik wil eerst uitgeverij Harlequin bedanken voor het versturen van een recensie-exemplaar!

Offergave is het derde en laatste deel van de Blood of Eden-trilogie van Julie Kagawa. Allie heeft al veel meegemaakt in de voorafgaande delen, en in deze ontknoping moet ze strijden tegen de meest gruwelijke vampier. Ik had zo langzamerhand wel hoge verwachtingen van dit boek. De eerste twee delen zitten vol gevaar, actie, coole personages en zelfs romantiek! Het bevat elementen die jongens en meisjes kunnen waarderen. Deze afsluiter kon of heel goed zijn of het werd een gigantische afknapper. Wat was het voor mij? Nou, zeker het eerste, want Offergave is een geweldig einde van deze trilogie!

In Offergave is er veel actie. Maar dan ook echt VEEL. In bijna elk hoofdstuk moet Allie vechten voor haar leven of is ze op de vlucht voor rabdo’s. Vooral de laatste 100 bladzijdes zat vol met legendarische gevechten die me deden sidderen van de spanning! Ik moest wel even inkomen in het verhaal. Het leest ontzettend vlot en ik vloog door dit boek heen, alleen waren de vele gevechten met rabdo’s in het begin wat langdradig. Ja ja, ik weet dat de rabdo’s gevaarlijk zijn en vaak voorkomen, maar moeten er dan zo veel gevechten zijn om de reis naar Eden wat te vullen? Ik wist niet dat ik het ooit zou zeggen, maar de actie aan het begin van dit boek mocht zelfs wat minder zijn. Na drie gevechten met rabdo’s was ik het wel een beetje zat, maar gelukkig had Kagawa nog een grote wending in het verhaal gezet waardoor ik zeker verder wilde lezen (ik zeg niet wat het in in verband met spoilers, maar het was heel indrukwekkend en schokkend).

Een personage die ik veel meer begon te waarderen in dit boek was Jackal. Zijn hilarische en sarcastische opmerkingen sprongen er echt uit, Jackal is in Offergave wel één van mijn favoriete karakters geworden (mijn favoriet is Allie natuurlijk, want ja, knappe gevaarlijke vrouw met een katana, dat waardeer ik wel). De plannen die Sarren aan het smeden is zijn ook gruwelijk, hij is echt een gewaagde tegenstander geworden! De gevoelens van Allie zijn in dit boek ook fantastisch beschreven, ik vond het heel mooi hoe Allie bijna haar menselijkheid verliest, maar hier koste wat kost voor vecht. Door al het verdriet die ze heeft wordt ze bijna het monster wat ze verafschuwde en deze innerlijke strijd voor haar menselijkheid was heel indrukwekkend.

En dat einde… Ge-wel-dig! Julie Kagawa weet alle puzzelstukjes op hun plaats te schuiven en deze serie compleet te maken. Het einde was spannend, had onverwachte wendingen en had het ultieme Yeah!-gevoel. Ik was heel tevreden toen ik dit boek dichtsloeg. Ja, afgezien van het langdradige begin wat voor mijn gevoel wat ingekort had kunnen worden, vond ik dit boek fantastisch. Het had de overdosis aan actie, leuke personages en een passend einde. Een serie die ik zeker aan mijn favorieten kan toevoegen!