Recensie: Onvindbaar

Titel: Onvindbaar

Auteur: Kathy Tailor

Vertaling: Merel Leene

Genre: Thriller, Young Adult

Bladzijdes: 301

ISBN: 9789000373987

Nadat Freya’s moeder is overleden, heeft haar vader zich compleet gestort op zijn werk en wordt Freya naar een kostschool gestuurd. Ze weet haar plekje niet ontzettend snel te vinden op deze school, helemaal als klasgenoot Maria van haar plots verdwijnt. Samen met haar nieuwe vriendin Terri gaan ze op onderzoek uit, want weet iemand misschien meer van de verdwijning van Maria? Daarbij heeft ze ook een goede band met haar gymleraar, waar ze toch steeds meer een oogje op heeft…

YA-thrillers weten soms enorme toppers te zijn, maar nu ik meer YA-thrillers lees weet ik vaker de dader eruit te pakken. Onvindbaar is een thriller die zich afspeelt in Duitsland, zo tof dat een Duits boek wordt uitgekozen om te vertalen! De verdwijning van Maria klinkt erg mysterieus, zou ik dit geheim kunnen ontrafelen, of wist dit boek mij te verbazen?

Kathy Tailor heeft een erg prettige schrijfstijl, waardoor ik erg snel dit boek uitlas. Je weet als lezer goed te wanen in de Duitse kostschool en de rustige omgeving. Je leest normaal vaak over Amerikaanse high schools, dus het was erg verfrissend om eens te lezen over een kostschool die dichterbij huis is. De sfeer wordt al snel spannender als Maria is verdwenen, en Freya komt steeds meer achter geheimen van de leerlingen. Een paar dingen wisten me zeker te verrassen, er zijn genoeg duistere dingen gaande op de school.

Kon ik de dader raden? Helaas, ik had al vrij snel door hoe verhaal in elkaar zat. Een paar details had ik niet van tevoren meteen geraden, maar gaandeweg het verhaal had ik een steeds duidelijkere uitwerking over wat er precies met Maria gebeurd was. Het einde was ook geen verrassing voor mij, maar ik denk dat dat ook komt omdat dit boek iets meer bedoeld is voor de iets jongere YA-lezers. Als je weinig YA-thrillers hebt gelezen ga je waarschijnlijk stomverbaasd zijn, maar ik zag al snel de trucjes die Kathy Tailor gebruikte om de lezer op het verkeerde been te zetten. Daarbij vond ik de verhouding van Freya met haar leraar echt tenenkrommend (wat ook de bedoeling is), maar daardoor kon ik me niet inleven in de hoofdpersoon. Ik kreeg echt rillingen op mijn rug met alle momenten die Freya had met de leraar en hoewel de auteur de boodschap aan de lezer geeft dat een crush op je leraar niet oké is, wist het me zo veel ongemak te bezorgen dat ik niet kon genieten van het verhaal.

Helaas was Onvindbaar niet het boek waar ik op had gehoopt. De schrijfstijl was heel pakkend, de setting is wat anders dan de gemiddelde YA en het verhaal werd steeds spannender, maar de ontknoping was voor mij voorspelbaar, en de verhouding van Freya’s leraar vond ik zo akelig dat ik het boek soms weg wilde leggen. Ik denk dat het boek wel erg sterk is voor de jongere YA-lezers die weinig ervaring hebben met thrillers, dus wellicht ben ik dit boek gewoon ontgroeid.

Beoordeling: 4/10

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik Best of YA erg dankbaar voor ben.