Recensie: Op het einde gaan ze allebei dood

Auteur: Adam Silvera

Vertaling: Lies Lavrijsen en Tine Poesen

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 341

ISBN: 9789044831740

Prijs: 18,95

De Death-Cast is een organisatie die mensen belt met het nieuws dat ze nog maar 24 uur te leven hebben. Wanneer je eenmaal wordt gebeld na middernacht, weet je dat je de volgende 24 uur niet gaat halen. Mateo en Rufus worden allebei gebeld door deze organisatie. De twee jongens kennen elkaar niet, maar besluiten hun laatste dag met elkaar te delen zodat ze niet zonder gezelschap zitten. Ze willen een onvergetelijk avontuur beleven op hun laatste dag, want een ding is zeker: op het einde gaan ze allebei dood.

Adam Silvera is een auteur waar ik al ontzettend veel over hoorde. Deze auteur is een held als het gaat om LGBTQ+ boeken en zou een fantastische schrijfstijl hebben. Toen ik hoorde dat zijn boeken vertaald zouden worden, was ik meteen enthousiast. Zijn boeken wil ik wel lezen! Hoewel ik op het eerste ogenblik nog vrij weinig voelde voor de Nederlandse omslag, ben ik hem steeds meer gaan waarderen, ik vind hem namelijk best mooi! Maar goed, was de inhoud dat ook?

Op het einde gaan ze allebei dood is een boek dat mij zeker heeft verrast. De lovende verhalen over Adam Silvera zijn meer dan waar, want dit boek was echt heerlijk om te lezen! Adam heeft een fijne schrijfstijl en alleen al door de titel wilde ik blijven lezen, want hoe zou dit boek eindigen? Je weet in principe wat het einde is, maar de details zijn nog vaag. Silvera weet het verhaal veel emotie te geven, maar weet ook het verhaal levendig te houden. Hoewel het verhaal vrij droevig is, is het ook niet zo dat het verhaal heel treurig is. Sommige hoofdstukken bruisten juist van de blijdschap en het vieren van het leven. Adam Silvera wist deze balans heel goed te verwerken in het verhaal, wat ik zeer bewonder.

Rufus en Mateo vond ik allebei hele fijne peronages. Mateo is vrij gevoelig en heeft het niet makkelijk. Hij is vrij eenzaam in zijn huis en gaandeweg het verhaal stelt hij zich veel meer open voor de mensen om hem heen. Rufus is een wees die ook vaak in de problemen komt, maar wel een groot hart heeft. Beide jongens sluiten goed op elkaar aan en weten elkaar binnen een dag te verbeteren. Ik was ontroerd door hun hechte band die ze binnen korte tijd wisten te krijgen. De dierbaren van Rufus en Mateo weten ook de spotlight zo nu en dan te pakken en weten het verhaal nog mooier te maken.

Het einde was heel bijzonder. Ik zal niks verklappen, maar in de loop van het verhaal kreeg ik vermoedens over het einde, maar ik had ongelijk. Het einde heeft juist veel moois en je gaat als lezer ook nadenken over je eigen leven. Wat zou je zelf doen als je nog maar een dag te leven zou hebben, terwijl je weet dat je daar niks aan kan veranderen? Op het einde gaan ze allebei dood laat zien dat je alles uit het leven moet halen en dat het geluk op een dag opeens in je leven kan komen. Dit boek is zielig, aangenaam, bijzonder, liefdevol en inspirerend, ik wil nu zeker meer boeken van Adam Silvera gaan lezen!

Dit boek heb ik mogen ontvangen van uitgeverij Clavis in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.