Recensie: Pans Labyrint: Het labyrint van de faun

Titel: Pans Labyrint: Het labyrint van de faun

Auteur: Guillermo del Toro, Cornelia Funke

Vertaling: Esther Ottens

Uitgeverij: Em. Querido’s Uitgeverij

Bladzijdes: 261

ISBN: 9789045123523

Ofelia gaat samen met haar moeder wonen bij haar stiefvader. Deze man noemt ze de Wolf, aangezien hij een gevaarlijke man is. Hij is een hoge officier in het leger van Franco en hij woont in een duister bos. Ofelia’s moeder is hoogzwanger en wordt al snel ziek als ze aankomt bij hun nieuwe huis. Langzaam ziet Ofelia hoe duister haar stiefvader is en vervagen voor haar de lijnen tussen werkelijkheid en fantasie. Ze is nieuwsgierig naar het labyrint bij hun huis, waar een faun is en er vele sprookjes zijn verweven in een verborgen wereld.

Cornelia Funke is een van de eerste YA-auteurs die mijn hart wist te veroveren toen ik klein was. Hart van Inkt vond ik een geweldig verhaal en ook Reckless was bewonderenswaardig. Cornelia Funke heeft een magische schrijfstijl met prachtige formuleringen waar elke auteur jaloers op kan zijn. Nu komt Cornelia met een bewerking van Pans Labyrint, die ze op verzoek van filmmaker Guillermo del Toro heeft gemaakt. De film had ik nog niet gezien, dus ik kon met een frisse blik duiken in dit sprookjesachtige verhaal.

Cornelia Funke is inderdaad de juiste auteur die dit verhaal op papier kan zetten. Haar schrijfstijl heeft iets minder flair dan haar eerdere boeken, maar dat komt vooral omdat ze is gebonden aan een bestaand verhaal waar ze zelf geen zeggenschap over heeft. Toch weet ze dit verhaal op fantastische wijze te verwoorden en vond ik alle sprookjes die Cornelia Funke beschreef in het verhaal heel duister en intrigerend. Haar verhaal was op meerdere punten erg spannend en het is mooi om te zien dat de grens tussen werkelijkheid en fantasie heel vaag is, ik ben benieuwd hoe dit in de film is gedaan!

De setting van dit verhaal is erg duister en maakte het verhaal des te beter. De stiefvader van Ofelia is angstaanjagend, net als de vele monsters die Ofelia moet trotseren. Ik kreeg meerdere keren wat rillingen op mijn rug en wilde daarom haast niet stoppen met lezen. Het verhaal is ook niet al te lang, dus je kan echt binnen een dag dit boek al uitgelezen hebben. De ontknoping bracht ook alle verhaallijnen op een mooie manier samen. Ofelia is ook heel puur meisje en is ontzettend lief, waardoor je haar situatie heel oneerlijk vindt. Ze zorgt zo goed voor haar moeder, maar haar stiefvader zorgt alleen maar voor narigheid.

Cornelia Funke wist me weer te betoveren met dit verhaal. De film ga ik nu zeker eens kijken, om te zien hoe het verhaal op het witte doek is. Je ziet ook twee boeken in de foto’s staan, dus je kan misschien al raden wat ik ga doen met het tweede exemplaar… Hou mijn blog de komende tijd dus goed in de gaten! Pans Labyrint is een luguber sprookje die je in snel kan verslinden, een werkelijk meeslepend verhaal!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie, promotie op social media en het opzetten van een winactie.