Recensie: Phantom Bullet (Sword Art Online Light Novel #6)

Illustraties: Abec & Bee-Pee

Genres: Light Novel, Fantasy, Science Fiction, Young Adult

Uitgeverij: Yen Press

Bladzijdes: 300

ISBN: 9780316296458

Prijs: 11,99

Kirito is in Gun Gale Online gedoken om Death Gun te stoppen, een speler die andere spelers kan vermoorden. Met behulp van gamer Sinon weten de twee de finales te halen van het tournament van de game, alleen is de dreiging van Death Gun daardoor groter. Kunnen ze deze gevaarlijke speler tegenhouden en aankomende moorden stoppen?

Ik ben een groot fan van de anime Sword Art Online (nu ook te zien op Netflix!), dus toen ik eenmaal zag dat er veel light novels en manga van waren verschenen, wilde ik daar een verzameling van maken. Ik had vorig jaar voor mijn verjaardag het vijfde tot achtste deel gekocht, maar ik had ze niet snel gelezen. Ik had tot augustus alleen het vijfde deel gelezen! Tijd om verder te lezen, want voor mijn aankomende verjaardag wil ik weer wat delen in huis halen. Zo las ik het zesde deel (oftewel het tweede deel van het verhaal rondom Gun Gale Online), was dit ook weer een goed deel in de serie?

Aangezien ik de anime al had gezien, wist ik natuurlijk al wat eraan ging komen. De anime is ook vrij trouw gebleven aan het geschreven verhaal van Reki Kawahara. Geen probleem, want de anime had ik een tijdje geleden gezien, dus sommige details waren langzaam vervaagd. Dit deel bevat veel actie, aangezien Kirito en Sinon in de finale van het tournament zitten en Death Gun moeten trotseren. Genoeg gevechtsscènes, maar ook wat verdieping van de personages. Ik merkte wel dat er veel uitleg was in het boek wat in het vijfde deel was verteld, dus er is enige herhaling. Goed om je geheugen op te frissen, maar wel iets overbodig.

Sinon is een personage dat erg veel aandacht krijgt in dit deel. Ze is nog erg getraumatiseerd door een herinnering uit haar verleden en ondanks dat Gun Gale Onlin een game is waar haar trauma niet erg aanwezig is, krijgt ze toch enige terugval. Ze laat haar breekbare kant zien, wat ontzettend mooi wordt afgesloten op het einde. Hoewel ik Sinon in de anime niet heel geweldig vond, zorgde ze juist in dit geschreven verhaal voor veel sympathie. De gameaspecten vond ik minder denderend (ik ben zelf niet zo van de schietgames), maar de uitleg van Kawahara zorgde er wel voor dat ik Gun Gale Online interessant begon te vinden.

Het zesde deel van deze graphic novel brengt genoeg spanning met zich mee en weet de persoonlijkheid van Sinon nog meer inhoud te geven. Gun Gale Online trekt me niet zo, maar de uitleg van de game en de dreiging van Death Gun wisten mij toch te interesseren. De ontknoping heeft een spannende twist en hoewel het einde een prima afronding maakt aan de serie, lees ik maar al te graag verder in deze serie! De andere delen lezen voor mijn volgende verjaardag eind oktober zal dus zeker gaan lukken.