Recensie: Pindakaas en Sushi 3

Auteur: Roderick Leeuwenhart

Genre: Contemporary, Young Adult, Fantasy

Uitgeverij: Uitgeverij Leeuwenhart

Bladzijdes: 254

ISBN: 9789082220520

Prijs: 14,95

Waarschuwing: de beschrijving van het boek (het schuingedrukte stukje hieronder) bevat spoilers over het tweede deel van Pindakaas en Sushi 2. Sla deze dus over als je het tweede deel nog moet lezen!)

De vakantie van Marle naar Japan werd uiteindelijk een ramp. De vriendschap tussen Marle en Joyce is ruw verbroken en het is uit met Flo. Marle begint met Japanstudies in Leiden, maar moet knokken om het jaar te halen. Daarbij heeft ze een plan om de vriendschap met Joyce te herstellen, wat ze flink gaat uitpakken. Maar zal dit plan slagen en zal Marle al haar acties uit het verleden goed kunnen maken?

Pindakaas en Sushi is een heerlijke trilogie voor liefhebbers van Japan. Deze geeky boeken heb ik echt verslonden. Het eerste deel was al erg leuk, hierin bezocht Marle voor de eerste keer een grote animeconventie en waande ze zich helemaal in de wereld van cosplayers, manga en meer. In het tweede deel had Marle een bijzondere vakantie in Japan, wat ik zo interessant vond om te lezen dat ik dacht dat dit niet overtroffen kon worden. Toen kwam het derde deel van Pindakaas en Sushi eraan. Marle zou Japanstudies gaan studeren in Leiden en de boekenreeks zou afgesloten worden. Ik was heel benieuwd naar het einde. Een vakantie naar Japan is al supergaaf, hoe zou Roderick dit verhaal op een nog spectaculairdere manier af kunnen sluiten? Tijd om daarachter te komen…

Het verhaal van Pindakaas en Sushi 3 is zeker leuk, maar miste naar mijn idee toch nog wat spektakel in vergelijking met het tweede deel. Ik vond in het begin leuk om te zien hoe de studie vergaat voor Marle, maar een heel jaar op de universiteit meemaken hoefde ik ook weer niet. Gelukkig was dat niet altijd het geval. Je leest ook over een plannetje wat Marle van plan is (terwijl je als lezer niet weet wat het precies is), bepaalde personages worden uitgewerkt en Leiden komt ook nog eens in de spotlight. Ik ken Leiden maar al te goed, dus het was leuk om te zien dat dit werd verwerkt in het boek. Naast de studie is Marle ook nog bezig met een uniek en ietwat magisch personage (die ik niet ga specificeren omdat ik de verrassing er niet uit wil halen voor je) die wat extra Japanelementen in het verhaal gooit.

Marle, wat is het toch een bijzondere hoofdpersoon. Marle heeft al die tijd moeite met het vinden van haar eigen persoonlijkheid. Wie is ze nou eigenlijk? Tijdens haar jaar studeren in Leiden moet ze nog veel ontdekken over wie ze is en wat ze wil. Af en toe is ze wat besluiteloos door de serie heen, maar in de ontknoping merk je dat Marle zichzelf langzaam vindt. Ik vond het ook erg leuk om te zien hoe allemaal verschillende elementen van de vorige boeken terugkwamen bij het einde, zodat het een groot en mooi geheel is. Daarbij is er voor elke geek wel wat wils, er zijn genoeg leuke fandomverwijzingen te vinden in het boek (ik had ook niet anders verwacht van Roderick).

Pindakaas en Sushi 3 sluit de trilogie over Marle goed af. Ik ben tevreden over het einde, word nog enthousiaster over conventies en Japan en werd af en toe overdonderd door de mooie beschrijvingen die Roderick wist te maken (het paste ook behoorlijk bij Marle als persoon). Ik kan met een onwijs goed gevoel terugkijken naar deze trilogie. De Pindakaas en Sushi-trilogie heeft spanning, een goede karakterontwikkeling, fantasy-elementen en genoeg informatie over conventies en Japan waar fanboys en fangirls intens van zullen genieten!