Recensie: Pokerface

Titel: Pokerface10 Pokerface Buddy Tegenbosch

Auteur: Buddy Tegenbosch

Genre: Jeugd

Bladzijdes: 255

Sem is een jongen van zestien jaar oud en zit in vijf vwo. Hij speel ijshockey en wanneer hij wordt gevraagd voor het eerste team, is hij heel enthousiast. Twee weken krijgt hij de tijd om te laten zien dat hij bij het eerste team hoort te spelen, maar dit is niet gemakkelijk. Sem kan nauwelijks het tempo van de andere spelers bijhouden, maar medespeler Dave helpt Sem en laat hem de pokerwereld zien. Sem blijkt talent te hebben voor het spel, maar dit gaat al snel mis…

Toen ik laatst naar de brainstormsessie ging van Best of YA, maakten we kennis met Buddy Tegenbosch, een schrijver die binnenkort zijn YA-verhaal Oog om oog uitgeeft. We kregen allemaal zijn eerste boek mee, Pokerface. Dit is voor wat jonger publiek maar ik hoorde er al wel goede verhalen over. Als introductie op de boeken van Tegenbosch begon ik met Pokerface en na het lezen van dit boek kan ik niet wachten totdat Oog om oog uitkomt…

De schrijfstijl van Buddy Tegenbosch is beeldend en direct. Hij zegt de hoofdpunten en details die in een verhaal horen te zitten en laat alle overbodige dingen eruit. Pokerface las vlot, maar was voor mij iets te kinderlijk geschreven. Dit boek is ook vanaf 13 jaar oud, waardoor het niet helemaal in mijn straatje lag. Gelukkig kon ik er wel met gemak doorheen komen en was ik verbaasd over de kennis die Tegenbosch bezit van ijshockey en poker. Hij heeft overduidelijk veel research gedaan en heeft er maar al te veel verstand van. Ook als niet-hockeyspeler of pokerspeler kan je het verhaal wel gewoon volgen, ondanks de moeilijke termen.

De spanningsopbouw is goed verdeeld en je merkt dat Sem steeds meer in paniek is. Ik voelde alleen wel dat het verhaal soms bepaalde kanten op werd geduwd. Een jongen van zestien die al wat auto kan rijden? Nee, dat zie ik niet snel gebeuren. Sommige gebeurtenissen en ontwikkelingen waren gewoon net te toevallig en dat maakten bepaalde stukken in het verhaal wat geforceerd. De personages spraken mij wel enorm aan, ze waren erg stoer en dat maakte dit boek ook echt een boek voor jongens. Sterker nog, ik zie jongens dit boek zelfs eerder lezen dan meisjes, iets wat ik niet vaak zeg!

Pokerface is een stoer en spannend boek voor jonge pubers, zowel jongens als meisjes. Het laat goed de gevaren zien van de pokerwereld en met de vlotte schrijfstijl van Buddy Tegenbosch ga je met gemak door het hele boek heen! Ik ben al heel nieuwsgierig geworden naar Oog om oog, kijk er naar uit om te zien hoe Tegenbosch zijn schrijfstijl heeft ontwikkeld tot de Young Adult-doelgroep.