Recensie: Rebel (De 100 #4)

Auteur: Kass Morgan

Vertaling: Astrid Staartjes

Genre: Science Fiction, Young Adult

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 240

ISBN: 9789463490160

De 100, alle mensen uit de ruimte en de aardbewoners proberen samen te werken en te bouwen aan een mooie toekomst. Een kamp wordt langzaam opgebouwd en er is zelfs een gezamenlijke feestdag. Iedereen is druk bezig met de voorbereidingen, maar Bellamy heeft het idee dat er een dreiging is. Hij heeft gelijk, want op de avond van het feest wordt de groep aangevallen door onbekende mensen. Ze ontvoeren een paar van de kampbewoners, waaronder Wells, Octavia en Glass. Ze komen terecht in een bijzondere sekte die denken dat Moeder Aarde hen alles geeft wat ze willen. Bellamy en Clarke maken een plan om hun vrienden te bevrijden van deze sekte, maar zijn ze wel op tijd?

The 100 is een televisieserie die je kan zien op Netflix, maar wist je dat er ook boeken van zijn waarop de tv-serie is gebaseerd? De 100 is een mooie serie met een andere verhaallijn en andere personages, maar is naar mijn idee net zo leuk als de serie. Na het derde deel dacht ik dat de boekenserie was afgelopen, maar Kass Morgan heeft een vierde deel geschreven! Ik was erg benieuwd naar dit verhaal, dus ik vertel je graag over mijn bevindingen tijdens het lezen van Rebel.

Rebel is wat anders dan de eerste drie delen van De 100. Laten we beginnen met de pluspunten, want Rebel vond ik veel spectaculairder dan de vorige drie delen! Rebel begint al snel met de ontvoering van een paar kampbewoners en al snel gebeurt er flink wat actie. Door de perspectiefwisseling wissel je lekker af tussen personages die zijn ontvoerd en personages die een plan aan het smeden zijn om iedereen te bevrijden. Ik was constant geboeid door het verhaal en daardoor had ik het bek snel uit!

Ik vond het ook erg tof om te zien dat de kampbewoners niet de enige bewoners zijn op aarde. Er zijn dus meer groepen mensen die de aarde bewonen, wat veel mogelijkheden kan bieden. Wie weet wat de toekomst nog te bieden heeft, de mensheid zal hopelijk zo kunnen overleven! De sekte was nogal gevaarlijk, zeker op het einde was ik flink verbaasd door de absurde gedachten die dit volk had. Halverwege het boek leek het erop alsof sommige ontvoerden toch wat sympathie kregen voor hun ontvoerders (wat ik erg onlogisch vond), maar gelukkig bleven de ontvoerde pubers nog bij hun verstand. Kass Morgan was ook niet schuw om bepaalde offers te maken en ondanks het wat cheesy einde vond ik het verhaal mooi afgesloten.

Rebel was erg leuk, maar door bepaalde dingen was het geen topper van een boek. De eerste drie delen kenmerkten zich door alle flashbacks naar het verleden waardoor bepaalde banden tussen personages steeds duidelijker werden. Rebel had totaal geen flashbacks, wat ik erg jammer vond. Ondanks alle actie was het verhaal ook niet een must-read, Rebel moet je meer zien als een leuk extra verhaal (of als we het over de serie hebben: een extra aflevering van The 100 met een spannend avontuur). Toch kan ik dit boek van harte aanraden aan alle fans van De 100. Het is weer een lekker spannend verhaal en laat weer zien hoe toffe personages zoals Clarke, Bellamy en Glass zijn. En zeg nou zelf, zulke mooie covers moet je toch gewoon in je boekenkast hebben? Nu snel maar weer eens verder in de serie…

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.