Recensie: Rosie hartje Jack

Auteur: Mel Darbon

Vertaling: Merel Leene

Genre: Romantiek, Contemporary, Young Adult

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 284

ISBN: 9789463491884

Rosie en Jack zijn een onafscheidelijk koppel. Ze zijn dol op elkaar en Rosie gaat kapot als ze Jack kwijt raakt. Ze doet er alles aan om hem weer te vinden. Zo gaat ze op weg naar Brighton, waar Jack is. Ze gaat heel Londen af op weg naar Jack, wat niet zo makkelijk is als gedacht. Zeker als er niet altijd positief op je wordt gereageerd als je het syndroom van down hebt.

Blossom Books weet steeds meer boeken uit te brengen vanuit een uniek perspectief. Dit boek wordt verteld vanuit het perspectief van een meisje met het syndroom van down, iets waar ik eerlijk gezegd weinig over gelezen heb. Dit liefdesverhaal klonk ook ontzettend aandoenlijk, dus ik was erg enthousiast en haalde het boek in huis toen hij uit was gekomen (sterker nog, ik ging meerdere keren langs verschillende boekhandels omdat het boek telkens maar niet in de boekhandel was). Gelukkig had de Donner in Rotterdam het boek, dus toen ik het boek eenmaal had, begon ik er ontzettend snel mee! Was dit het romantische YA-verhaal met een unieke twist waar ik op hoopte?

Rosie is een schat van een meid waar je meteen sympathie voor voelt. Ze is een vrolijke meid op een fijne school, liefhebbende ouders en een vriendje waar ze heel veel om geeft, alleen heeft Jack af en toe driftbuien waar hij weinig aan kan doen, maar daardoor wordt hij wel naar Brighton gestuurd. Rosie is radeloos, maar besluit om Jack te zoeken. Dit is voor haar wel erg lastig. Ze moet openbaar vervoer pakken, meerdere keren overstappen en als er eenmaal het noodweer is losgebarsten, strandt Rosie in Londen. Als lezer hoop je zo dat ze Jack kan vinden, maar Rosie bevindt zich is een moeilijke (en soms zelfs gevaarlijke) situatie. Je merkt de toenemende paniek bij Rosie, waardoor je niet snel dit boek weg legt.

Rosie en Jack zijn twee personages die je zo makkelijk in je hart sluit. Ze zijn zo aandoenlijk, zo teder, zo eerlijk tegen elkaar en anderen en zo ontzettend lief. Jack stuurt bijvoorbeeld kaarten naar Rosie, die ervoor zorgen dat je hart volledig wegsmelt. De band tussen de twee is zo goed te voelen en hun persoonlijkheden passen goed bij elkaar. Daarbij is het perspectief van Rosie zo belangrijk, omdat het goed laat zien hoe een meisje met het syndroom van down denkt. Het is daarnaast ook belangrijk om te zien hoe anderen naar je kijken als je het syndroom van down hebt. Er zijn personages die Rosie willen helpen, maar er zijn genoeg andere mensen die juist op haar neerkijken of haar zelfs uitlachen. Dat voelt zo ontzettend oneerlijk, zeker tegenover een meisje die zoveel moed bezit. Het verhaal laat goed zien dat je mensen niet beoordelen door hun beperking, maar juist de persoon moet leren kennen en dan pas een mening kan vormen.

Dit boek is ideaal voor de mensen die willen wegzwijmelen bij een romantisch verhaal met twee lieve personages die zo veel meer zijn dan andere mensen denken. Het is een emotioneel, hoopvol en ontroerend verhaal over de kracht van liefde en de moed die daar bij komt kijken. Een van mijn favoriete boeken van de uitgeverij!