Recensie: Sara’s Walkabout

Auteur: Inez van Loon

Genre: Middle Grade

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 222

ISBN: 9789044838695

Prijs: 16,95

Saar heeft een prima leventje. Ze heeft veel vriendinnen, het gaat goed op school en ze heeft haar eerste vriendje. Maar dan vertellen haar ouders dat ze gaan emigreren naar Australië, waardoor het leven van Saar op haar kop staat. In 1959 vertrekt ze met haar ouders naar Australië, waar ze een plekje moet vinden als buitenstaander.

Toen ik een pakketje ontving met een boek van uitgeverij Clavis die ik verwachtte, zat er nog een verrassing in, namelijk nog een extra boek! Sara’s Walkabout is een boek dat ik op het eerste ogenblik niet had opgepakt, maar nu ging ik het toch een kans geven. Een historische achtergrond in Australië zou wellicht interessanter zijn dan ik dacht, dus tussen andere boeken door las ik dit boek binnen een mum van tijd uit.

Inez van Loon heeft een toegankelijke schrijfstijl, waar ze goed laat zien hoe het leven is in Australië als immigrant. De vader van Saar wilde weg uit Nederland om een nieuwe start te maken, helemaal omdat hij bang is dat de Derde Wereldoorlog zou uitbreken. Saar is het daar absoluut niet mee eens, dus met veel tegenzin neemt ze afscheid van haar vriendinnen en haar vriendje. Je merkt de frustraties van Saar, helemaal als ze in Australië haar plekje niet kan vinden. Klasgenoten zijn discriminerend en haar ouders moeten constant werken om wat geld te verdienen. Het is geen pretje voor Saar, maar het is mooi om te zien hoe ze groeit naarmate het verhaal vordert.

Vooral de setting zorgde ervoor dat ik best wel genoot van dit boek. Het verhaal zelf is voor kinderen vanaf 11 jaar (wat ik dus allang niet meer ben), maar dit historische beeld van Australië was voor mij nog vrij onbekend. Inez van Loon geeft wat termen uit Australië, maar legt die uit in een verklarende woordenlijst aan het einde van het boek. De sfeer is erg goed uitgewerkt, je merkt dat Inez van Loon erg veel research heeft gedaan zodat je een accuraat beeld hebt van Nederlandse immigranten zestig jaar geleden.

De eerste helft van het boek wist me nog niet enorm te raken, maar in de tweede helft is er veel meer vaart in het verhaal, wordt het erg ontroerend en sluit het verhaal af met een fijne ontknoping. Mocht je meer willen weten over Australië en de situatie in 1959 voor Nederlandse immigranten, is dit het boek voor jou. De sfeer is realistisch en je waant je haast in een andere wereld, wat jouw wereldbeeld alleen maar vergroot.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie-exemplaar, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.