Recensie: Scharlakenrode magie (Vloeken uit het verleden #1)

Auteur: Cassandra Clare & Wesley Chu

Genre: Romantiek, Fantasy, Young Adult

Uitgeverij: Moon Young Adult

Bladzijdes: 350

ISBN: 9789048849079

Prijs: 22,50

Alec en Magnus zijn net een stel geworden en Magnus neemt Alec mee op een romantische vakantie in Europa. Alec heeft geweldige dingen voorbereid, maar in Parijs worden de vakantieplannen drastisch veranderd. Een oude vriend van Magnus vertelt dat er een cult is die een demon aanbidt, genaamd de Scharlaken Hand. Het schijnt dat Magnus Chase deze cult heeft opgericht als grap, maar hij kan zich er niks van herinneren. Kunnen Magnus en Alec deze cult stoppen?

Cassandra Clare heeft de Schaduwjagerswereld flink uitgebreid. Nu heeft ze samen met Wesley Chu een verhaal begonnen over Alec en Magnus. Als eerste een verhaal waarin de twee net beginnen met daten en een groot avontuur meemaken in Europa. Was dit verhaal een mooie toevoeging aan het universum van de schaduwjagers, of is het verhaal wat overbodig?

Magnus is een van mijn favoriete personages uit de schaduwjagerswereld. Hij is onbevreesd, erg flamboyant en weet de meest geweldige opmerkingen te maken. Alleen al door hem begon ik dit verhaal erg leuk te vinden. Magnus heeft genoeg meegemaakt in het verleden en de fouten die hij ooit heeft gemaakt achtervolgen hem. Zijn beginnende relatie met Alec is ook erg interessant (dit boek speelt zich af tijdens het vierde deel van The Mortal Instruments), dus je kan zien hoe de twee langzaam naar elkaar toe groeien. Wel had ik wat minder met Alec, aangezien hij nog erg gespannen was en zichzelf nog niet echt open stelt. Hierdoor schept hij een afstand met de lezer, waardoor ik zijn hoofdstukken minder fijn vond om te lezen.

Het verhaal zelf zit met de nodige spanning, oude bekenden, nieuwe personages en verwijzingen naar latere series in het schaduwjagersuniversum. Het is heel tof om te zien dat er steeds meer verhaallijnen zijn die met elkaar verwikkeld kunnen raken en ik denk dat de avonturen van Alec en Magnus ook veel kunnen betekenen voor de rest van de personages. Ze beleven genoeg mee en de gevechten, achtervolgingen en spannende confrontaties wisten mij zeker te amuseren. De samenwerking met Wesley Chu is ook zeker geslaagd, want de auteurs kunnen samen een zeer prettige schrijfstijl neerzetten.

Ik ben opvallend enthousiast over Vloeken uit het verleden. Deze serie laat zien hoe de band is tussen Magnus en Alec en biedt mogelijkheden tot nieuwe avonturen waar Schaduwjagers-fans van zullen smullen! Alec en Magnus vullen elkaar goed aan, de beschrijvingen van de Europese steden zijn erg levendig en het is erg fijn dat deze twee personages meer aandacht krijgen. Een geslaagd verhaal, ik ben benieuwd naar de volgende delen in deze serie!