Recensie: Seizoen van de heks (De grimmige avonturen van Sabrina #1)

Auteur: Sarah Rees Brennan

Vertaling: Gerdien Beelen

Uitgeverij: Volt

Bladzijdes: 288

ISBN: 9789021419701

Prijs: 17,50

De zestiende verjaardag van Sabrina komt steeds dichterbij. Ze weet dat ze over een paar maanden moet beslissen of ze magie wil bestuderen en een heks wordt, of juist op de middelbare school blijft met haar vriendje Harvey. Ze weet alleen niet wat Harvey precies voor haar voelt, dus haar neef Ambrose helpt haar met een spreuk zodat Harvey zijn ware gevoelens zal uiten. Een mysterieuze bosgeest bij een wensput bemoeit zich ook met de spreuk en de uitwerking is veel heftiger dan verwacht. Kan Sabrina de spreuk oplossen en weten hoe zij en Harvey ervoor staan?

De Netflix-serie The Chilling Adventures of Sabrina kijk ik maar al te graag. Het derde seizoen is onderhand al uitgekomen, maar nu zijn er dus ook boeken over de serie! Seizoen van de heks is een prequel die meer vertelt over Sabrina als vijftienjarige, waar ik best benieuwd naar was. Wie weet kwam ik meer te weten over alle personages! Was dit verhaal grimmig genoeg, of is deze prequel juist een domper?

Ik moet zeggen dat ik het idee had dat de auteur zelf nog even moest opwarmen. Het begin van het verhaal vond ik niet erg sterk. Ik kwam er niet echt lekker in en de personages waren nog niet heel passend bij de personages die ik kende van de serie. Je leest vanuit verschillende perspectieven: eerst een hoofdstuk vanuit Sabrina (de witte pagina’s), daarna een hoofdstuk vanuit een ander personage (de zwarte pagina’s). Ik vond het tof om in de hoofden te kruipen van al deze mensen, maar in het begin merkte ik nog niet de verschillende stemmen van iedereen. Pas halverwege het verhaal wist de schrijfstijl me veel meer mee te slepen en waren personages veel meer uitgesproken en leken hun acties en gedachten veel meer te kloppen bij hoe ze zijn in de serie. Het duurde dus even, maar uiteindelijk wist Sarah Rees Brennan me te overtuigen dat deze prequel een mooie aanloop is naar de serie.

Dit boek voelt ook echt aan als een aflevering uit de serie. Een rustige inleiding, een spreuk die Sabrina wil gebruiken om haarzelf te helpen, wat uiteindelijk minder goed uitpakt dan ze had verwacht. Tel daarbij nog wat confrontaties op met andere heksen, een magisch en bijzonder wezen en wat luchtige scènes tussen Sabrina en haar vrienden en tot slot een spannende strijd en zo heb je een leuk verhaal die matcht bij de opzet van afleveringen in de Netflix-serie. Ik moet wel zeggen dat ik sommige personages iets te overdreven vond. De acties van Harvey waren in principe logisch, maar waren ook zwaar overdreven en vond ik echt niet kloppen met de Harvey die ik ken uit het eerste seizoen. Het is wel leuk om te zien dat personages in de serie die eigenlijk later meer focus krijgen al een introductie hebben in deze prequel en ik leerde inderdaad van sommige personages meer dan ik in eerste instantie wist. Ook waren echt veel personages aan bod gekomen, waardoor je wel een mooie brede kijk hebt gekregen op alle bewoners van Greendale.

Hoewel ik niet ondersteboven ben van deze prequel doordat Sarah Rees Brennan wat op gang moest komen, kijk ik zeker uit naar meer. Je ziet personages in een heel ander daglicht (voornamelijk zachte kanten van personages die in eerste instantie niet al te sympathiek zijn bij de kijker) en de spanning in het verhaal past heel erg bij de serie. Er zijn nog twee andere delen in deze serie, dus ik ben al aan het duimen dat deze heksenavonturen ook vertaald gaan worden!