Recensie: Sex Education Eerste hulp bij het leven

Vertaling: Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen

Genre: Informatief

Uitgeverij: Moon Young Adult

Bladzijdes: 192

ISBN: 9789048862672

Prijs: 14,99

Sex Education is een fantastische serie, waarvan er momenteel al drie seizoenen van uit zijn. Naast het verhaal De Roadtrip waarin je vier personages volgt in een grappig, geheimzinnig en leuk avontuur, is er nu ook een no-nonsense en eerlijk seksvoorlichtingsboek waar alles wordt uitgelegd over sekse, seksualiteit, de puberteit en meer, en dat gecombineerd met allemaal leuke verwijzingen naar de serie! Is dit een must-read voor elke jongere?

Dit boek kan in principe door iedereen gelezen worden, maar je zal extra plezier beleven aan dit boek als je de serie hebt gezien. Hierbij moet ik wel benoemen dat je als kijker van de serie wel de eerste drie seizoenen gezien moet hebben, anders krijg je te maken met grote spoilers. Het informatieve gedeelte wordt afgewisseld met grappige pagina’s over de personages, en ze worden vaak aangekaart als voorbeeld van het onderwerp dat wordt behandeld. Al die connecties met de serie maken het nog duidelijker, en zo kan je nog meer genieten van de serie.

De opmaak van het boek is ook erg leuk gedaan. Veel referenties naar de serie (zoals cactussen) en veel illustraties, waarvan vele erg grappig zijn. Het boek is erg kleurrijk en de illustraties worden nog afgewisseld met foto’s van de serie. Sommige foto’s van de personages hebben een filter gekregen, waardoor de afbeelding iets waziger wordt. Dit effect vond ik zelf niet zo mooi, maar voor de rest heb ik van elke pagina genoten.

Het boek bevat tal van onderwerpen die jongeren zullen aanspreken. Vriendschappen, seksualiteiten, genderidentiteit, relaties, (veilige) seks, SOA’s en mentale gezondheid. Tijdens mijn tijd op de middelbare school waren zulke onderwerpen nauwelijks besproken. Bij seksuele voorlichting werd voornamelijk de gevaren van seks besproken, maar alles daarbuiten was taboe. Het is zo’n eerlijk boek voor jongeren, echt een verademing als je in de puberteit zit. Ik denk wel dat het boek wat uitgebreider kon zijn. Zo zou het voor jongens beter zijn om ongesteldheid te behandelen, aangezien mannen daar toch weinig vanaf weten. Het boek weet in ieder geval het overgrote deel van seks te behandelen, maar ik vermoed dat er nog wel punten kunnen zijn die in het boek konden staan.

Deze gids rondom de puberteit is een boek dat zo vervanging kan bieden voor seksuele voorlichting op de middelbare school. Het is wel bedoeld voor kijkers van de serie, maar het biedt genoeg leerzame punten die voor iedereen van toepassing zijn. Door dit boek kreeg ik ook weer zin om de serie te kijken, en met deze informatie met nog meer inzichten de serie te zien. Het educatieve van de serie is zo overgezet naar dit boek, en zal veel kunnen bieden voor zowel pubers als oudere lezers!