Recensie: Staalhart (Wrekers #1)

Auteur: Brandon Sanderson

Genre: Spanning, Young Adult, Fantasy, Science Fiction

Uitgeverij: Querido

Bladzijdes: 415

ISBN: 9789021403090

Prijs: 17,50

Tien jaar geleden verscheen er een vreemde ster aan de hemel genaamd Calamity. Toen deze ster verscheen, kregen sommige mensen bijzondere krachten die ‘Epics’ werden genoemd. Epics waren niet alleen sterk, maar ze werden ook wreed en waren op veel macht uit. Davids vader werd voor de ogen van zijn zoon gedood dood Staalhart, een kwaadaardige leider die Newcago in bezit heeft. Staalhart schijnt onsterfelijk te zijn, maar voor de dood van de vader van David zag hij Staalhart bloeden. David is uit op wraak en wil zich aansluiten bij de Wrekers, een geheime organisatie die Epics uit probeer te schakelen.

Een paar jaar geleden werd de schrijver Brandon Sanderson volop geprezen bij vele BookTubekanalen op YouTube. Ik kende hem vooral van de Mistborn-trilogie en daar hoorde ik zulke goede verhalen over, maar deze had ik telkens niet gelezen. Toen ik zag dat Uitgeverij Querido een nieuwe serie van Sanderson ging vertalen, werd ik meteen enthousiast. Zijn schrijfstijl zou zo beeldend en fantastisch zijn, dat moest ik lezen! Staalhart klinkt al intimiderend en gruwelijk spannend en tijdens het lezen ben ik alleen maar overtuigd van de geniale schrijfkunsten van Sanderson!

Het verhaal van de Wrekers kan je beschrijven als de mensen met bijzondere gaven, dit boek is namelijk EPIC! De Wrekers leven in een wrede wereld waarin de Epics alle macht bezitten. Newcago is volledig in beslag genomen door Staalhart, die zo krachtig is iedereen voor hem vreest. De manier waarop Epics worden beschreven is echt angstaanjagend. Ze zijn haast onsterfelijk, maar hebben allemaal een zwakke plek, maar die moet je eerst zien te vinden… Ik vind het daarom al te gaaf om te lezen hoe David van plan was om Staalhart te vermoorden, want het is haast onmogelijk om een Epic te verslaan. Je moet ontzettend sluw zijn en je moet de vijand te slim af zijn, een hele opgave als je het mij vraagt.

De wereld is ook heel zwaar en hard, David heeft geluk dat hij nog steeds leeft. Zeker als hij ziet hoe de Wrekers te werk moeten gaan, moet je blij zijn als je na een gevecht met een Epic al je ledematen hebt en nog steeds kan ademhalen. Brandon Sanderson wist deze gesloopte wereld zo realistisch neer te zetten, ik kreeg de rillingen op mijn lijf! Het verhaal bleef ook altijd lekker spannend en het einde wist zo veel plotwendingen te brengen dat ik volledig op hol sloeg. De afwerking van dit eerste deel was zo geniaal en ik moest meerdere keren schrikken en juichen.

Staalhart heeft zo veel power, zo veel kickass personages en een waanzinnige verhaallijn, ik wil meer! De wereld van de Epics moet nog flink gered worden, David kan waarschijnlijk nog genoeg nieuwe gevaren aangaan… In Staalhart leer je dat je heel wat kan bereiken, zelfs als je geen superheld bent. Ik wil alleen maar meer lezen van Sanderson, want hij schrijft zo goed! Deel 2, Vlammenwerper, mag daarom van mij zo snel mogelijk komen…