Recensie: Star Wars voor beginners

Auteur: Christian Blauvelt

Vertaling: Richard Borgman

Uitgeverij: Meis en Maas

Bladzijdes: 200

ISBN: 9789030503521

Prijs: 14,99

Ben jij nog niet bekend met de films van Star Wars? Dan is dit boek perfect voor jou! Star Wars voor beginners geeft je de basis van de Star Wars films, zodat jij ook met alle fans kan meepraten over deze franchise. Aan de hand van vragen, illustraties en synopsissen krijg jij door dit boek alle essentiële informatie over Star Wars zodat je er alles vanaf weet.

Star Wars blijft een fantastische fandom waar ik echt dol op ben. Het is een echte klassieker die op de dag van vandaag populair blijft bij vele fans. Hoewel ik al veel weet over Star Wars, zijn er altijd nog wel dingen die ik nog niet weet over dit bijzondere universum. Het leek me daarom supertof om Star Wars voor beginners te lezen, zodat ik als een baas kan praten over Star Wars!

Laten we beginnen met het uiterlijk van het boek, want deze ziet er prachtig uit! Het heeft een perfecte Star Wars-vibe en de illustraties zijn helder, duidelijk en niet al te ingewikkeld. Het heeft een vrolijke inhoud met af en toe fijne afbeeldingen van de films of portretten van bepaalde personen. Het boek heeft vooral heldere en primaire kleuren en is gelukkig niet zo opvallend dat je het overzicht niet meer vindt.

Dit boek is opgebouwd in verschillende delen die goed op elkaar aansluiten. Zo begin je met de beginselen van Star Wars, waarin dingen zoals de oorsprong van de films, belangrijke personages en de force worden uitgelegd. Na deze uitgebreide inleiding wordt telkens een film besproken, op chronologische volgorde van het jaar dat de films uitkwamen. Een film wordt ook in een vaste volgorde besproken: je ziet en samenvatting van de film, de details worden besproken, bepaalde aspecten uit de film krijgen wat meer aandacht en een grote veldslag in de film wordt verduidelijkt. Lekker duidelijk en je weet ook zeker wat je telkens moet verwachten!

De uitleg van Star Wars is ook van hoog kwaliteit. Blauvelt vertelt beetje bij beetje alles over het Star Wars-universum aan de hand van een vraag-en-antwoord-structuur. Hoewel ik dus aardig goed dit universum ken, wist Blauvelt toch wat nieuwe dingen naar voren te halen of wist hij juist een onderwerp naar voren te brengen waar ik nooit lang had over nagedacht. Zo is er een scène uit de eerste film waarin veel discussie was bij de fans, terwijl ik dat nooit heb meegekregen. Voor mensen die Star Wars nog niet hebben gezien is dit een prachtige introductie, maar ook voor de normale fans is dit een mooie aanvulling voor je Star Wars-collectie en kan je misschien nog wel nieuwe dingen leren.

Star Wars voor beginners is naar mijn idee een geslaagd boekwerk om je te verdiepen in het Star Wars-universum. The Last Jedi wordt niet volledig besproken, maar je krijgt wel lichte aanwijzingen waar de film over gaat en wat voor dingen/personages/locaties erin voorkomen. Tot slot is er ook nog een woordenlijst, Star Wars-quotes en een uitleg over de uitspraak van Star Wars-termen, wat een leuke toevoeging is aan dit boek. Een uitstekend cadeautje voor een echte Jedi, of juist een aanstaande Jedi!

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.