Recensie: Starters (Starters #1)

Titel: Starters (Starters #1)

Auteur: Lissa Price

Vertaling: Mariette van Gelder

Genre: Thriller, Young Adult

Bladzijdes: 352

ISBN: 9789000309887

Door een oorlog zijn alle mensen van 20 tot 60 jaar dood gegaan. Alleen de kinderen (Starters) en de ouderen (Enders) zijn degene die bleven leven. Callie is een Starter die samen met haar broertje Tyler probeer te overleven in een wrede wereld. Hun grootouders leven niet meer, dus ze zijn genoodzaakt om te leven in kraakpanden. Tyler is behoorlijk ziek, dus Callie doet iets wat hem kan helpen: ze gaat naar de Bodybank, een bedrijf dat lichamen van Starters ”uitleent” naar Enders. Een oudere man/vrouw komt dan in je lichaam te zitten, zodat zij zich jong kunnen voelen. Callie heeft een contract van drie van zulke sessies en erna zal ze genoeg geld krijgen om een huis te kopen voor Tyler en zij. Maar de derde sessie verloopt anders dan verwacht, Callie kan namelijk in haar eigen lichaam treden tijdens de sessie en ze hoort een stem die haar vertelt dat ze niet terug moet gaan naar de Bodybank…

Best of YA weet altijd fantastische boeken uit te geven. Hoewel hun recente boeken flinke aanraders zijn, wilde ik ook eens wat oude boeken van ze proberen. Het tweeluik van Starters en Enders leek mij best gaaf en Emmy was zo lief deze boeken aan mij te geven.  Tijd om deze boeken te lezen en te kijken waar het precies over gaat! Ik hoorde veel positieve verhalen van anderen, hoewel die mensen jaren geleden de boeken voor het laatst hadden gelezen. Nou, ik kan je nu al zeggen dat ik deze boeken graag weer in de spotlights zet, want Starters is zeker een goed boek!

De opzet van Starters vond ik vrij luguber. Een wereld met alleen ouderen en kinderen? Dat lijkt me niet de meest functionele maatschappij die je maar kan hebben. Als kind moet je maar geluk hebben dat je een opa of oma hebt die voor je kan zorgen, anders kan je nergens terecht. Meteen duik je in de wereld van de Bodybank, een vreemde organisatie die Enders als het ware in het lichaam van Starters laat kruipen met behulp van geavanceerde technologie. Al snel merkt Callie dat er iets mis is gegaan met haar overname, aangezien ze nog wel de baas is over haar eigen lichaam. Wanneer ze dit weet, komt er veel actie in het verhaal en lopen de spanningen hoog op. Wie is te vertrouwen? Kan Callie onopgemerkt blijven, komt iemand erachter dat haar sessie bij de Bodybank anders is dan verwacht?

Ja, Lissa Price is een genie op het gebied van spanningsopbouw en mindfucks. Ik zal niks spoileren, maar tijdens een hoofdstuk maakte Callie wat schokkends mee waardoor zelfs ik doodsbang was. Ik voelde me helemaal nerveus en ik wist haast niet wat ik moest doen, het enige wat hielp was verder lezen. Lissa Price weet het avontuur levensecht te maken. Nog maar te zwijgen over de plotwendingen in het verhaal. Man man man, daar zijn er genoeg van! Ik merkte al snel dat dit boek onvoorspelbaar is en dat het verhaal op elk moment een andere richting in kan slaan. Dit vond ik erg fijn, omdat ik zo vaak verrast werd.

Callie is een sterk personage die slimmer is dan ze lijkt. Haar karakter vond ik heerlijk om over te lezen. De andere personages hadden ook realistische trekjes en ik vond het heel interessant om te zien hoe Starters en Enders met elkaar omgingen en hoe ze zich gedroegen in deze nieuwe wereld. Ben ik een fan? Jazeker! Sterker nog, ik pakte meteen het tweede boek erbij zodat ik verder kon lezen. De schrijfstijl van Price is vlot, tenenkrommend spannend en het verhaal is action-packed zodat je je niet snel zal vervelen, het bewijs dat Best of YA zowel nu als vroeger geweldige boeken uitgeeft! Enne, als je nou niet twee boeken wil kopen: beide delen zijn nu ook samengebundeld tot een boek, wat scheelt voor je portemonnee.