Recensie: Stelsel onbekend

Titel: Stelsel onbekend

Auteur: Jasper T. Scott

Genre: Thriller, Sciencefiction

Uitgeverij: Iceberg Books

Bladzijdes: 317

ISBN: 9789083073163

Advocaat Liam Price kan met zijn gezin op een luxe vakantie, door een last-minutedeal kon hij een suite bemachtigen bij de Starlit Dream. Hij kan met zijn familie naar een exotische wereld en helemaal genieten van een ander zonnestelsel, maar wanneer het ruimteschip is vertrokken, belanden ze op een hele andere locatie… Het schip wordt opeens in duisternis gehuld, en er komen doorzichtige aliens die passagiers aanvallen en volledig verslinden. Dit was niet de vakantie die de familie had voorgesteld! Wanneer ze willen ontkomen aan al het gevaar, komen ze terecht in een dodelijke samenzwering.

Door de Skyward-serie van Brandon Sanderson ben ik helemaal weer verslaafd geraakt aan sciencefiction verhalen. Iceberg Books had daar goed naar gekeken, want even later kreeg ik een verrassing op mijn deurmat. Ze stuurden deze standalone scifi-thriller op, zo kon ik nog meer boeken lezen in dit genre! Gelukkig is het een losstaand verhaal, dus ik hoefde niet aan een hele serie te beginnen. Is Stelsel Onbekend het boek dat mij verslaafd wist te houden aan dit ruimtegenre?

Stelsel onbekend is een spannend ruimteavontuur waar Liam en zijn familie geen enkel moment veilig zijn. Ze hadden het idee dat ze naar een zonnige bestemming zouden gaan op een planeet in een ander zonnestelsel, maar al snel krijgt de vakantie een hele andere wending als ze in een onbekend stelsel belanden. Het ruimteschip wordt aangevallen door aliens en iedereen doet zijn best om te ontsnappen. Waarom zijn ze in een ander stelsel beland, en wat is het doel van de aanval? Op het begin lijkt het nog alsof de familie pech heeft, maar het wordt steeds meer duidelijk dat deze situatie geen toeval is. Al snel wordt de familie in het geweld gestort, en dat terwijl het koppel hun twee kinderen moet beschermen. Het verhaal neemt vele interessante wendingen en ik was erg verrast door de technologische ontwikkelingen die Jasper T. Scott heeft bedacht.

De technologische ontwikkelingen waren nog vrij realistisch, afgezien het feit dat er buitenaards leven is dat kan zorgen voor een eeuwig leven. Er wordt flink geïnvesteerd in technologie om je cellen te vernieuwen, en buitenaardse vakanties zouden zo maar werkelijkheid kunnen worden. Jasper T. Scott weet zijn universum flink uit te breiden, en hij levert genoeg vraagstukken op die we wellicht onszelf moeten afvragen als de technologie zo vordert. De personages zijn alleen iets te vlak, zo kon ik naast leeftijd, uiterlijk en beroep weinig karaktertrekken herkennen van het gezin waar het boek voornamelijk over gaat. Andere personages waren juist veel sprekender, die wisten juist het gehalte aan actie aanzienlijk te verhogen.

Ik zal weinig verklappen over de avonturen die de familie Price beleeft, maar ik kan je beloven dat het een spannend verhaal is waarbij je nieuwe werelden tegenkomt. De spanning blijft hoog en de vaart wordt totaal niet uit het verhaal gehaald, en de grenzen van de technologie worden verlegd en zet je aan het denken. Het verhaal is ook meteen afgerond, wat ook wel eens lekker is. Stelsel onbekend neemt je mee naar een zonnestelsel dat je maar al te graag wilt verkennen, totdat je weet wat voor gevaar erachter schuilt…