Recensie: Sterrenlicht (Dromendochter #2)

Vertaling: Gert van Santen

Genre: Fantasy

Uitgeverij: Boekerij

Bladzijdes: 384

ISBN: 9789022593127

Prijs: 20,00

Karou weet eindelijk wie ze werkelijk is, maar daardoor rust er een zware last op haar schouders. Ze moet haar eigen volk beschermen, terwijl de engelen zich klaarmaken voor een zware strijd, terwijl Akiva het juiste probeert te doen. Hoewel Karou en Akiva tegenstanders moeten zijn, verbindt de hoop op een betere wereld de twee. Maar is die hoop wel realistisch?

Laini Taylor heeft me omver geblazen met Zonderling en Muze, en nu kunnen we eindelijk haar vorige trilogie volledig lezen. Boekerij heeft eindelijk het derde deel vertaald en de boeken nieuwe covers gegeven, waardoor ik na jaren wachten de volledige serie kan verslinden. Hoe zou het tweede deel zijn, net zo goed als het eerste deel?

Jaren geleden had ik dit boek nog opgepakt, maar ik stopte ermee omdat ik het eerste deel lang daarvoor had gelezen waardoor ik weinig meer wist. Deze serie achter elkaar lezen is behoorlijk aan te raden, want ik zat meteen in het verhaal en genoot van alle veelzijdigheid van verhaallijnen en personages. Laini Taylor weet alles op een magische manier te beschrijven, hoewel het grote aantal aan personages (die allemaal zeer verschillend zijn) uit elkaar houden wel wat pittig kan zijn. Ik vond het in ieder geval fijn dat alle verhaallijnen zo uitgesproken zijn. In het ene hoofdstuk volg je Karou’s beste vriendin die op aarde een zoektocht start naar Karou, in het andere hoofdstuk begeef je je in een totaal andere wereld. In dit boek kijk je echt je ogen uit, maar ben je ook waakzaam door alle onderliggende spanningen. Het is niet dat er twee kampen tegen elkaar strijden, want bij beide partijen zijn er veel onenigheden en maakt dat het verloop van de aankomende strijd des te spannender. Als je houdt van veel plottwists en epische fantasy, ga je je hier helemaal in thuis vinden.

Alle personages in Sterrenlicht zijn zo eigenzinnig en elk personage, zowel goed als slecht, hebben een eigen willetje. Dit maakt het verhaal onvoorspelbaar en de manier waarop Laini Taylor de personages kan uitbouwen is ongeëvenaard. Karou weet eindelijk meer over haar achtergrond en hoewel ze beseft dat ze veel heeft doorstaan, blijft ze wel haar authentieke zelf. Akiva is juist een tragische held en een romanticus, waardoor veel gebeurtenissen pijnlijk kunnen aankomen.

Na deel twee te hebben gelezen, ben ik ontzetten blij dat de serie volledig is vertaald. Dit boek uitlezen terwijl het derde deel niet vertaald is, kan alleen maar erg storend aanvoelen. Gelukkig hebben we dat nu niet, want het epische slot kan nu ook gelezen worden door alle Vlaamse en Nederlandse lezers. Snel door naar Godenslaap, want ik kan niet wachten op meer!