Recensie: Sterrenstof

Vertaling: Hanneke van Soest

Genre: Contemporary, Romantiek, Young Adult

Uitgeverij: Young & Awesome

Bladzijdes: 251

ISBN: 9789025870652

Prijs: 12,50

Henry heeft nog nooit liefde meegemaakt, maar dat zal veranderen wanneer Grace eenmaal in zijn klas komt tijdens zijn examenjaar. Al snel merkt Henry dat Grace iets duisters verbergt. Ze loopt met een kruk, draagt jongenskleding en wijst zelfs een positie als hoofdredacteur van de schoolkrant af. Hoewel Henry merkt dat Grace een groot verdriet heeft en wellicht helemaal niet toe is aan een relatie, wordt hij verliefd op haar. Maar zal dit resulteren tot een groot gebroken hart?

Krystal Sutherland is een auteur die mij wist te intrigeren met haar nieuwe boek Een bijna definitieve lijst van nachtmerries. Dit boek vond ik erg bijzonder en door dit boek was ik geïnteresseerd geraakt naar Krystals debuut. Ik hoorde namelijk veel wisselende verhalen over Sterrenstof. De ene lezer vindt het een prachtig boek, anderen vinden het juist stukke minder. Bij welke groep zou ik horen? Tijd om daar achter te komen!

Sterrenstof is een wat ander boek dan haar nieuwe verhaal, maar ik merkte meteen Krystals fijne schrijfstijl. Dit boek had ik ook binnen 24 uur uit, omdat ik met gemak even doorlas. De personages leveren prachtige quotes op die in de stijl vallen van John Green (hoewel bepaalde quotes net iets te geforceerd leken, alsof ze erin moesten worden gestopt om het verhaal mooier te laten klinken, terwijl de personages op dat moment zoiets niet zouden zeggen). Krystal weet liefde op een hele mooie manier te verwoorden, maar ze weet ook alle twijfels en onzekerheden naar voren te brengen. Henry is namelijk verliefd op Grace, maar zij laat haar gevoelens moeilijk merken. De worstelingen van Grace maken je heel nieuwsgierig naar haar geschiedenis en je hebt al snel met haar te doen.

Henry merkt snel op dat Grace wat vreemd is en dat er meer aan de hand is, maar dit heeft hij pas door rond de honderdste bladzijde. Dit vond ik vrij jammer, aangezien ik vanaf het begin al vrij goed door had wat er speelde in het leventje van Grace. De hints zijn namelijk vrij duidelijk, maar andere onthullingen richting het einde zijn juist dan wel heel schokkend. Henry’s naïviteit vond ik op het begin vrij storend, maar uiteindelijk begreep ik deze jongen ook steeds meer. De eerste verliefdheid kan als een bom inslaan, helemaal als je verliefd wordt op een meisje als Grace. Hun relatie is hard, eerlijk, complex en vertederend. Als lezer hoop je dat hun relatie stand kan houden, waardoor elke voor- en tegenslag binnenkomt.

Sterrenstof is een mooi verhaal over een eerste liefde, maar ik kon zelf totaal geen fijn gevoel krijgen bij het einde van het verhaal. Het is een oprecht einde en ik snap dat lezers het erg mooi kunnen vinden, maar ik werd juist erg gefrustreerd door de laatste paar alinea’s. Ik vond de gang van zaken niet heel gepast rond dit verhaal en had juist hele andere verwachtingen. Ondanks deze anticlimax heb ik wel genoten van dit verhaal. Verliefdheid kan echt een grote impact op je hebben, wat je heel goed ziet bij Henry en Grace. Krystal weet deze liefde en verdriet op fijne wijze te verwoorden, waardoor je niet anders kan dan zo gehecht te raken aan de personages. Krystal Sutherland mag zeker doorgaan met het schrijven van bijzondere verhalen, want ik ben er nog lang niet klaar mee!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social-media.