Recensie: Sterrenvlucht (Skyward #1)

Auteur: Brandon Sanderson

Genre: Science-Fiction, Young Adult

Uitgeverij: Iceberg Books

Bladzijdes: 478

ISBN: 9789083073132

Prijs: 24,99

Spensa woont op Detritus, een planeet die tachtig jaar geleden is bevolkt door de mensheid. Ze leven onder de grond, want in het luchtruim zijn de gevaarlijke Krell die de mensheid op de planeet houdt. Jonge piloten verdedigen de basis tegen de Krell, net zoals de vader van Spensa. Haar vader is jaren geleden overleden tijdens een grote veldslag omdat hij deserteerde, waardoor Spensa wordt aangekeken als de dochter van een verrader. Spensa wil graag piloot worden, maar het wordt haar niet makkelijk gemaakt. Kan zij ondanks haar lage status naar de sterren?

Iceberg Books is een nieuwe Nederlandse uitgeverij die het sciencefictiongenre nieuw leven in wil blazen. Een van hun eerste titels is de Skyward-serie van Brandon Sanderson, een auteur waar ik er fan van ben door de Wrekers-trilogie. Is deze aankoop meteen een vliegende start voor de uitgeverij, of zullen ze met deze serie geen hoge hoogtes bereiken?

Het sciencefiction genre is een genre waar ik weinig van heb gelezen de afgelopen tijd. Zelf dacht ik dat ik er ook geen enorme fan van was. Er zijn veel technische termen in sciencefiction en ik had het idee dat dat mij juist uit het verhaal haalde. Brandon Sanderson wist mij het tegendeel te bewijzen. Zijn schrijfstijl is heel uitgebreid en technische termen zoals de vliegtuigen in het verhaal werden juist heel begrijpelijk gemaakt. Ik kom mij de hele basis voor mij zien en alle vliegtuigen wist ik mij in te beelden, en dit werd alleen maar aangesterkt door de illustraties van de voertuigen tussen de delen door. Dit boek verveelde geen enkel moment, waardoor ik juist met een enorme vaart door het boek heen ging.

Ik vond het erg fijn dat je al snel de actie meemaakt, aangezien ik het idee had dat het meer dan de helft van het boek zou duren voordat we hoofdstukken in gevechtsvliegtuigen gingen meemaken. De nieuwe soldaten worden juist het snel het diepe in gegooid, waardoor je in veel gevechten verzeild raakt. Tussen de gevechten door was er verdieping in de wereld en is er veel mysterie rondom de Krell. Wie zijn ze eigenlijk, en waarom vallen ze de basis altijd aan? Spensa heeft zo veel vragen, helemaal rondom de dood van haar vader. Ze is een pittige dame die niet op haar mondje is gevallen, en met veel kracht haar rebelse karakter naar voren brengt. Ze is kickass en wordt uiteindelijk vergezeld door de meest hilarische AI-robot die je je maar kan voorstellen. Ik heb zo vaak moeten lachen, maar ik heb ook vol spanning het boek gelezen. Ik bleef nieuwsgierig naar meer informatie en het ontrafelen van mysteries waar Spensa mee te maken krijgt, waardoor ik van begin tot eind genoot.

Sterrenvlucht is een geniaal begin van een veelbelovende serie, en dit boek weet meteen sciencefiction weer op de Nederlandse en Vlaamse boekenmarkt te brengen. Het verhaal is spannend, barst van de actie, heeft sterke personages en weet je telkens te intrigeren. De ontknoping was (zoals ik van Brandon Sanderson gewend ben) erg episch en ik kan niet wachten om de vervolgdelen te lezen. Het tweede deel is inmiddels al uit, dus sla je slag en begin aan deze fantastische boekenreeks!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Iceberg Books erg dankbaar voor ben.