Recensie: Stromae Formidable

Auteur: Claire Lescure

Genre: Biografie

Uitgeverij: Boekerij

Bladzijdes: 240

ISBN: 9789022571767

Prijs: 15,00

Stromae is een Vlaamse artiest die wereldberoemd is. Stromae werd geboren als Paul van Haver en dit boek neemt je mee in zijn verleden, zijn muziekstijl, zijn manier van performance en andere aspecten uit zijn leven. Zijn nummer worden onder de loep gelegd, interviews zijn uitgewerkt en verwerkt in een groot boekwerk over deze bijzondere performer.

Ik ben al een lange tijd fan van Stromae. Eerst zag ik weinig in deze zanger, maar hoe meer ik van hem zag/hoorde, hoe interessanter hij werd. Ik heb zijn concert bezocht in Ziggo Dome en vond het echt waanzinnig. Laatst las ik weer zijn album en was ik heel nieuwsgierig naar zijn achtergrondverhaal en zijn ideeën die hij had bij zijn nummers. Afgelopen week kon ik eindelijk zijn boek lezen, waarin ik veel nieuwe dingen leerde over Stromae.

Het boek heeft een prima opzet. Zijn jeugd wordt eerst goed besproken, daarna komen zijn performances en nummers aan de beurt, om uiteindelijk aan te komen bij verschillende interviews. De eerste helft van het  boek vond ik enorm interessant. Je leest genoeg over de jeugd van Stromae en hoe hij beroemd is geworden. Hij heeft een hechte band met de stad Brussel en zijn moeder en het is erg fijn om de persoon achter de muziek goed te leren kennen.

Ik vond het erg fijn dat vele nummers (en clips) van Stromae apart werden genomen en dat daar diep op in werd gegaan. De lyrics hadden ze naar mijn idee wel mogen vertalen naar het Nederlands, maar er wordt goed uitgelegd waar bepaalde liedjes over gaan. De schrijfstijl vond ik ook erg pakkend en vertelde op een mooie wijze hoe de muziekstijl van Stromae precies is. De tweede helft van het boek zijn voornamelijk interviews met Stromae waarin veel herhaling plaatsvindt, maar waarbij Paul van Haver altijd nieuwe en interessante antwoorden voor weet te geven. Stromae is een heel volwassen, ervaren en intelligent persoon en vond het wonderbaarlijk om hem als het ware te horen spreken.

Zelfs de fanatieke fans van Stromae zouden nieuwe dingen kunnen ontdekken in dit boek. Zo zijn de meeste liedjes niet echt gebaseerd op het leven van Stromae (of gedeeltelijk) en zie je genoeg informatie over het hele team achter Stromae. Zo werkt hij met grafici en zijn er mensen die zijn kledingstijl vormgeven. Het is echt fascinerend om te zien hoe artistiek Stromae is en zijn hele werk niet alleen maar bestaat aan het zingen van bepaalde nummers. Hij gaat veel verder dan dat!

Het was jammer dat een groot deel van het boek uitgewerkte interviews zijn met Stromae waar af en toe ongeveer dezelfde vragen worden gesteld, maar afgezien daarvan is dit een erg goed boek dat het leven en de muziek van Stromae goed weet te verwoorden. Ik ben een nog grotere fan geworden van deze man en ik kan niet wachten om nieuwe nummers van hem te horen!