Recensie: Stukjes hemelblauw

Vertaling: Nan Lenders

Genre: Contemporary, Middle Grade

Uitgeverij: Meisenmaas

Bladzijdes: 208

ISBN: 978903050132

Prijs: 15,95

Ira en Zac zijn twee weeskinderen die hun moeder niet meer kunnen herinneren. Het enige wat ze nog van hun moeder hebben, is een foto van een grote hond. Na vele pleeggezinnen worden Ira en Zac naar Huize Skilly geplaatst, een kindertehuis in Londen. Hierbij leren Ira en Zac andere weeskinderen kennen, maar wachten ze totdat ze weer een gelukkig leven kunnen leiden in een warm gezin. Zullen de twee kinderen een fijn thuis vinden?

Hoewel ik een groot fan ben van YA, ben ik vaak ook toe aan een wat jeugdiger boek. Toen ik voor een belangrijke brainstorm een bezoekje bracht aan uitgeverij Meisenmaas, kreeg ik dit mooie boek mee naar huis. Ik was meteen onder de indruk van dit boek, zeker door de mooie uitgave. De buitenkant zag er naar mijn idee prachtig uit, maar hoe zit het met de binnenkant? Afgelopen week ging ik daar achter komen door het boek te lezen. Ook heeft het boek een nieuwe cover gekregen voor een lagere prijs.

Stukjes Hemelblauw is een mooi en bescheiden verhaal over twee weeskinderen die hopen om in een fijn huis te belanden. Na vele pleegouders (de een leuker dan de ander) belanden de twee kinderen in een kindertehuis. Hierin leren ze andere weeskinderen kennen en de medewerkers van het kindertehuis. Zus en broer hebben geen herinneringen aan hun moeder, maar weten wel genoeg van elkaar, de band is echt heel groot. Ira en Zac zijn twee lieve kinderen die je al het geluk van de wereld gunt. Ira’s onschuldige blik van de wereld is heel fijn om te lezen.

Hoewel er niet enorm veel spannende dingen gebeuren (afgezien van een gebeurtenis richting het einde van het verhaal), raakte ik wel constant geboeid tijdens het lezen van dit verhaal. Dit komt vooral door de liefdevolle houding van de kinderen, maar ook door de licht verdrietige toon in het verhaal. Dit boek is heel mooi beschreven, met wat emotionele lading op de achtergrond. Je leeft echt mee met de vrolijkheid, het verdriet en de angst van de kinderen. Zeker op het einde wist dit boek mij volledig in beslag te nemen door bepaalde gebeurtenissen die aanvoelden als een emotionele achtbaan.

Stukjes hemelblauw is een bijzonder verhaal over hoop, familie en de goedheid van de mens. Het is een verhaal voor kinderen, maar kan ook prima door oudere lezers worden gelezen. Dit boek heeft een mooie buitenkant, maar is dus ook erg mooi vanbinnen. Het is een bijzondere inkijk in het leven van weeskinderen, die je maar al te graag wilt zien bij een warm gezin.

Beide versies van dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.