Recensie: Sword Art Online Light Novel #1 Aincrad

Auteur: Reki Kawahara

Genre: Fantasy, Spanning, Romantiek, Young Adult

Uitgeverij: YenPress

Bladzijdes: 248

Prijs: 12,99

P1070490

In 2022 speelt Kirito het spel Sword Art Online, een Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Door de NerveGear kan je daadwerkelijk in een game stappen. Een game spelen in een fantasywereld klinkt heel goed, maar heeft ook een groot nadeel. De spelers van Sword Art Online kunnen namelijk niet uitloggen. Ze kunnen pas uit de game stappen, als ze het spel (dus alle 100 levels) hebben uitgespeeld. Het gevaarlijke is dat als je sterft in het spel, je ook zal sterven in de echte wereld…

P1070491

Ik ben de laatste tijd al erg in de ban van de anime Sword Art Online. Na het zien van beide seizoenen van deze Japanse serie, besloot ik wat research te doen naar het ontstaan van deze anime. Wat blijkt? Sword Art Online is van origine een geschreven boek, dat later is uitgegeven als manga en anime. Het verhaal heeft ook nog een nieuwe versie (Sword Art Online Progressive), maar ik besloot mijn collectie aan SAO-boeken te beginnen met het eerste deel van het originele verhaal. De serie vond ik geweldig, vond ik dat ook van het boek?

Wanneer je dit boek leest, zie je al snel veel overeenkomsten met de serie. Veel hoofdstukken zijn bijna letterlijk de anime, dus dit boek is ideaal om bepaalde herinneringen op te halen, maar dan in een geschreven stijl! Dit verhaal mist wel wat aspecten uit de serie (zoals bepaalde personages), maar weet de meeste belangrijke gebeurtenissen te verwerken. Als je al genoeg hebt gehad aan de serie zal dit boek misschien niet je ding zijn, maar voor mensen die Sword Art Online op een andere manier willen beleven, zullen dit boek vast geweldig vinden.

P1070492

De schrijfstijl van Reki Kawahara is erg toegankelijk, hij schrijft uitgebreid over de theorie achter de game en weet goed te beschrijven hoe het er in de game aan toe gaat. Ook al heb je de serie niet gezien, je kan met gemak een goed beeld krijgen van de game en alle locaties. Het verhaal is erg vlot en elk hoofdstuk bevat een cruciaal moment. Het is erg fijn om vanuit het perspectief van Kirito te lezen, zijn karakter is ontzettend fijn en hij weet goed de sympathie van de lezer op te wekken. Het is logisch dat dit boek werd gekozen voor een anime, dit verhaal is zo goed!

Een leuke extra aan dit boek zijn de tekeningen die het verhaal net die extra touch geven. In het begin van het boek krijg je ingekleurde tekeningen van verschillende personages en om de zo veel pagina’s zie je een afbeelding die past bij het verhaal. De mangastijl van de tekeningen geeft dat Japanse tintje en zijn een lust voor het oog!

P1070493

Nu ik het eerste deel heb van Sword Art Online, ben ik uiteraard van plan om de rest van de boeken te gaan kopen. Ik ga stuk voor stuk de boeken in huis halen, want ik wil er zo lang mogelijk van genieten! Dit boek is wellicht een herhaling van de grote verhaallijn van de eerste helft van het eerste seizoen van de anime, maar wist mij zeker te amuseren. Hopelijk kan ik snel beginnen met het tweede deel!