Recensie: Talisbinder (Spellslinger #3)

Titel: Talisbinder (Spellslinger #3)

Auteur: Sebastien de Castell

Vertaling: Hanneke van Soest

Uitgeverij: Billy Bones

Bladzijdes: 413

ISBN: 9789030504047

Kellen is constant op de vlucht, aangezien hij een vogelvrijverklaarde is, waardoor vele magiërs en premiejagers hem maar al te graag een kopje kleiner maken. Na een wederontmoeting met een oude bekende komt Kellen en zijn vrienden in Gitabria aan, een welvarende stad vol uitvinders. Een van de uitvinders heeft een mechanische vogel ontworpen, een ontdekking waar veel volken graag van bezit willen nemen. Deze vogel is alleen de sleutel naar het begin van een grote oorlog, dus Kellen moet hier een stokje voor steken. Gaat dit hem lukken?

De Spellslinger-serie is een van de meest toffe fantasyseries die ik me maar kan bedenken. Ik ben zelfs naar de uitgeverij geweest om te praten over deze serie en ik was er vanaf het begin bij, deze serie is zo uniek! Het derde deel is nu uitgekomen en ik had dit boek gewoon binnen 24 uur uitgelezen. Maar was dat omdat Talisbinder een groot succes is, of valt dit derde deel juist tegen en wilde ik er gewoon vanaf?

Laat ik maar snel duidelijk zijn: Talisbinder is een geslaagd vervolg en ik ben er zeer over te spreken! Sebastien weet weer een fantastisch verhaal te maken over Kellen, een geniale hoofdpersoon die in tegenstelling tot vele YA-helden juist geen heldhaftige talenten heeft. Het verhaal heeft een hele mooie opbouw, vele spannende gevechten waarin Kellen zijn sluwheid moet toepassen om de tegenstander te slim af te zijn en ontzettend veel humor. De wereld van Spellslinger is heel uitgebreid en in dit deel leer je veel meer over de Argosi en kom je meer te weten over vele andere soorten magie.

Het hele magische systeem en de tactieken van Kellen zijn echt fascinerend. Er bestaan vele soorten magie, zelfs de dingen die normaal niet betoverend zijn, schuilen vol magie. Zo bezitten de Argosi geen magie, maar hun kaarten (die trouwens als illustraties in het boek staan, welke echt prachtig zijn) en hun trucjes zijn wel een kunst op zich. De Argosi zijn een indrukwekkend volk en hun talenten komen heel goed van pas, zelfs tegen machtige magiërs. Kellen bezit een beetje magie en heeft wat trucjes van de Argosi geleerd, maar zal in dit deel ook weer een interessante gave krijgen die vrij uniek is in fantasyboeken. Dit boek ontbreekt in ieder geval niet aan originaliteit, want zo’n fictieve wereld als die in Spellslinger zal je niet snel tegenkomen!

De personages in Talisbinder sluit je zo in je hart. Kellen is een geweldige hoofdpersoon die ondanks zijn zwakheden, toch heel veel kan bereiken. Hij heeft zo zijn slechte kant, maar weet ook zijn goede kant te laten zien aan zijn dierbaren. De oude bekende heeft een hele transformatie ondergaan. Ik zal niet verklappen wie dit is, maar ik vond deze verandering erg mooi en het brengt veel dynamiek aan de desbetreffende persoon. En niet vergeten Reichis, de meest geniale, wrede en hilarische eekhoornkat die je je maar kan bedenken!

Talisbinder is een heerlijk vervolg in de Spellslinger-serie. Deze serie heeft zo veel te bieden: een origineel magisch systeem die erg in uitgebreid, een gevaarlijke en diverse wereld, een sukkel als hoofdpersoon die zichzelf probeert te bewijzen, helden die vaak ook schurken kunnen zijn, geniale plotwendingen en meer! We zijn nu op de helft van deze boekenreeks, maar van mijn part mag deze serie vele malen langer worden!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een brainstormsessie bij de uitgeverij, een eerlijke recensie en promotie op social media.