Recensie: The Bad Beginning (A Series of Unfortunate Events #1)

Auteur: Lemony Snicket
Genre: Spanning
Uitgeverij: HarperCollins
Pagina’s: 176
Prijs: Varieert
Link naar de Goodreads pagina

Dit verhaal is geen prettig verhaal. Dit verhaal heeft een slecht begin, midden en einde. Violet, Klaus en Sunny zijn de kinderen van familie Beaudelaire. De kinderen zijn getalenteerd, Violet is erg goed in dingen uitvinden, Klaus is een enorme lezer die alles onthoudt en Sunny, een kleine peuter, houdt ervan om dingen te bijten. De kinderen zijn een dagje aan de kust en ze krijgen te horen dat hun huis is afgebrand en dat hun ouders bij de brand zijn overleden. Ze worden geadopteerd door een ver familielid, de akelige graaf Olaf, die er alles aan probeert te doen om het enorme fortuin van de familie Beaudelaire te bemachtigen. Kunnen de kinderen graaf Olaf te slim af zijn en zullen ze een goede voogd kunnen krijgen?

Ik zag dit boek met korting in de boekenwinkel en aangezien ik in de tweede klas de verfilming als toneelstuk had uitgevoerd en ik Klaus speelde wilde ik dit boek graag hebben. Ik kan al meteen zeggen dat de boeken heel anders zijn dan de film en dat de gebeurtenissen totaal zijn verwisseld. Je kan het boek en de film dus niet met elkaar vergelijken, ook al vind ik het boek en de film erg leuk.

Het boek is in eerste instantie echt prachtig. Ik heb volgens mij een speciale editie, ik heb een zwarte met een prachtige voorkant en in het boek zelf nog illustraties, sommige in kleur (laat het boek uiteraard zien in mijn Book Haul!)! De illustraties zijn niet noodzakelijk, maar leveren een mooie bijdrage aan het verhaal. Het lettertype is daarbij wel erg groot waardoor je dit gerust tussendoor snel kan lezen. Dit is dan ook het eerste deel van een dertiendelige serie.

Hoewel dit boek vooral is bedoeld voor kinderen, kan het ouder publiek ook zeker genieten van deze boeken. Het is ook makkelijk Engels, ook voor de mensen die moeite hebben met Engels zullen hier weinig tot geen problemen mee hebben. Het verhaal is simpel maar spannend en heb je dan ook snel uit. De karakters zijn niet heel uitgewerkt, maar dit eerste deel is wel een ”Bad Beginning” in positieve zin. Ik ben zeker van plan de rest van deze serie te gaan lezen!