Recensie: The Black Key (The Lone City #3)

Titel: The Black Key (The Lone City #3)

Auteur: Amy Ewing

Vertaler: Ans van der Graaff

Uitgeverij: Young&Awesome

Bladzijdes: 249

ISBN: 9789025876043

Violet is erachter gekomen dat de Hertogin haar zusje te pakken heeft, dus Violet moet hoe dan ook terug naar het paleis zodat ze haar zusje kan redden. De adel maakt zo veel misbruik van de rest van het volk en houdt ze klein, maar Violet komt in opstand. Ze is van plan om onopgemerkt in het paleis te komen, maar als ze eenmaal opgepakt wordt zal haar leven in gevaar zijn. Kan ze de elite van hun troon stoten, of zal het volk in bedwang worden gehouden?

Hoewel ik in eerste instantie dacht dat The Lone City een trilogie is die zich puur bezig hield met prinsessen en mooie jurken, zorgde het eerste deel (The Jewel) dat ik erg fan ben geworden van de boeken van Amy Ewing. Dit verhaal is totaal geen prinsessenverhaal, maar een gruwelijk verhaal waarin zowel jongens als meiden behoorlijk worden mishandeld. In The White Rose kom je er als lezer achter dat Violet veel meer krachten heeft dan ze in eerste instantie dacht, dus nu wordt het tijd om te strijden tegen alle adel. Wat keek ik toch uit naar deze afsluiter! Maar was het wel het einde waar ik op gehoopt had?

De spanning die ik wat miste in het tweede deel, is vol in dit derde deel gestopt. Ja, hier barstte de spanning los! Violet begeeft zich naar het hol van de leeuw, op zoek naar haar zusje. De grote rebellie zal gaan losbarsten, dus daar keek ik erg naar uit. Het volk komt eindelijk in opstand tegen de elite! Deze strijd vond ik erg goed beschreven, de actie was goed aanwezig en tot op het laatste moment waren er plotwendingen en wist ik niet of Violet zou overwinnen. Amy Ewing zorgde ervoor dat ik op het puntje van mijn stoel zat!

Violet krijgt het zwaar te verduren in dit boek. Haar eigen zusje wordt waarschijnlijk gemarteld bij de Hertogin, maar ze kan hier op de korte termijn weinig aan doen. De elite is ronduit walgelijk, ze buiten het volk uit en doen afschuwelijke dingen bij redelijk jonge tieners. Iedereen is wel het slachtoffer van dit kleine groepje, waar je echt kippenvel van krijgt. Violet heeft een sterke wil en is net zoals de andere rebellen erg gehard, waardoor ze graag laat zien wat ze in haar mars heeft.

Hoewel ik de eindstrijd erg spannend vond, had dit einde wel wat lichte clichés. Niet dat dat erg was, maar een paar dingen waren wat voor de hand liggend. Bepaalde offers werden gemaakt, maar deze had ik ook wel wat zien aankomen. Ik had niet het idee dat Amy Ewing wat risico’s wilde nemen met haar ontknoping, wat een beetje jammer is. Afgezien daarvan heb ik ontzettend genoten van deze trilogie. Deze boeken bevatten heel veel kracht en zijn heel luguber, iets wat je niet snel zal bedenken als je kijkt naar de covers. Don’t judge a book by its cover, want deze boeken zijn ook uitstekend leesmateriaal voor jongens! Ik kijk in ieder geval uit naar nieuwe boeken van Amy Ewing, want ik ben fan!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.