Recensie: The Home Edit Life

Vertaling: Martijn van Opbergen

Genre: Non-Fictie

Uitgeverij: Boekerij

Bladzijdes: 256

ISBN: 9789022593011

Prijs: 20,99

Begin april ging ik met mijn vriendin verhuizen, en trokken we in ons eerste appartement. Zowel spullen als onze beide studentenkamers als de oude spullen bij mijn ouders konden we verplaatsen, wat een flinke klus was. Met onze grote verzameling aan boeken en andere spullen hadden, was het een groot karwei om al onze spullen netjes in te delen in ons appartement. Tot onze vreugde kregen we een boek binnen, namelijk The Home Edit Life. Hierin werd verteld hoe je het beste je huis kan opruimen en kan organiseren! Kon dit boek ons appartementenindeling makkelijker maken?

Dit boek is een ideaal boek voor de opruimtypes onder ons die graag hun huis georganiseerd willen houden, zonder dat ze net als Marie Kondo al hun spullen moeten weggooien. Clea Shearer en Joanna Teplin hebben namelijk het concept dat je je huis goed opgeruimd kan houden, zonder dat je minimalistisch moet leven. Houd de dingen die dierbaar zijn of heel praktisch zijn en probeer deze zo goed mogelijk in te vullen. De twee dames geven daarvoor allemaal tips voor in huis, en dat voor verschillende kamers.

De auteurs geven genoeg tips rondom het opruimen en het indelen van spullen. Ze zijn zelf erg fan van regenboog-indelingen (die na het lezen van dit boek ook best praktisch lijken), maar ze weten ook per kamers in je huis tips te geven. Tips voor het indelen van al je badkamerspullen, het indelen van spullen voor kinderen of zelfs het indelen van je mobiele telefoon en je elektronische apparaten, ze weten overal wat voor te verzinnen.

Naast de tips laten de twee veel voorbeelden zien uit de praktijk. Ze worden namelijk vaak door wereldberoemde sterren ingehuurd om spullen goed in te delen. De foto’s die erbij horen zijn verbluffend mooi, en maken je ook gemotiveerd om je eigen kamers zo goed mogelijk in te delen. Sterker nog, door dit boek ging ik vele lades af in de keuken en planken in de boekenkast die beter ingericht konden worden. We haalden nieuwe dozen in huis en gingen hard aan de slag! De inspirerende foto’s zorgden ervoor dat ons appartement steeds overzichtelijker werd, waardoor het uitpakken van spullen een stuk leuker werd dan eerst.

Nu is dit boek vooral bedoeld voor de mensen die niet werken en huisvader/huismoeder zijn, wat vooral te zien is aan de persoonlijke schrijfstijl van de dames. Zo is er veel aandacht besteed aan kinderkamers, huisdieren en vakanties met het hele gezin, maar dit zorgt er wel voor dat een breed publiek dit boek kan gebruiken. De opruimwoede hebben wij in ieder geval te pakken gekregen, dus het boek werkt meer dan zeker!

Ik heb dit boek spontaan ontvangen, waar ik uitgeverij Boekerij erg dankbaar voor ben. Het krijgen van dit boek heeft mijn recensie niet beïnvloedt.