Recensie: The Hunger Pains – The Harvard Lampoon

Deze keer heb ik weer een recensie gemaakt. Voor het derde deel van de Flamel serie had ik even geen tijd, dus heb ik The Hunger Pains gerecenseerd, een kleiner boek waarmee ik gelijk mijn Engels vaardigheden heb getraind!

Titel: The Hunger Pains A Parody
Auteur: The Harvard Lampoon
Genre: Dystopie, Humor
Uitgeverij: Harper Collins Publishers
Pagina’s: 161
Prijs: Varieert
Dit boek is een parodie op de beroemde trilogie The Hunger Games. Kantniss Everclean woont in district 12, het telemarketingdistrict. Haar vader is een paar jaar geleden overleden bij een ontploffing in een telemarketingkantoor. Sindsdien heeft Kantniss moeten zorgen voor haar zusje Prin en haar moeder. Als haar zusje Prin wordt gekozen voor de Hongerspelen, wordt Kantniss een vrijwilliger in haar plaats. De andere tribuut is de bakkersjongen, Pita, die constant een broodje in zijn handen heeft. Met een gokverslaafde trainer en Effu die een Jamaicaans accent heeft gaat ze naar de hoofdstad van Peaceland waar ze in de arena moet vechten tot de dood.
Dit boek heb ik gekocht tijdens het boekenfestijn in Utrecht voor maar 2 euro, een welverdiend koopje. In dit boek worden vele aspecten van de Hongerspelen gek maakt, het is een vreemde maar humoristische karikatuur van het eerste deel van de wereldberoemde boeken. Bepaalde kenmerken van personages worden veranderd of uitvergroot. Pita ruikt bijvoorbeeld altijd naar taart of brood, Buttmich (Haymitch) is gokverslaafd en Run (Rue)is in plaats van een klein meisje een baby van één jaar.
Bijna alle personages worden belachelijk gemaakt in dit boek. Voor fans die heel trouw zijn aan de Hongerspelen en die het vreselijk vinden als het verhaal wordt gekleineerd, kunnen dit boek beter niet lezen. Voor lezers die wel eens een humoristische versie van de Hongerspelen willen lezen, is dit een ideaal boek. Niet alleen de personages worden belachelijk gemaakt, vele gebeurtenissen uit het boek worden ook bijzonder gek en absurd gemaakt. Ik heb meerdere keren bijna hardop moeten lachen tijdens het lezen van dit boek, de humor zit er zeker in, hoewel sommige grappen erg flauw kunnen zijn.
Aangezien het een parodie is, zijn er weinig bladzijdes en zijn de personages wat oppervlakkiger. Dit is misschien een minpuntje, maar het is ook moeilijk om een grappige parodie te maken die net zo veel bladzijdes heeft als het origineel.
Alhoewel dit een Engels boek is, kan je als Nederlander het verhaal goed volgen, vooral als je alle details kent van de Hongerspelen. Het maakt niet echt uit als je niet zo goed Engels kan lezen, je hebt hier waarschijnlijk weinig moeite mee. Ik schat dat je vanaf de leeftijd van 14 jaar met gemak dit boek kan lezen in het Engels.
The Hunger Pains is dus een grappig boek als je zin hebt om een belachelijke versie van een beroemd boek te lezen of als je behoefte hebt aan wat bizarre humor. Er zijn ook parodieën gemaakt op The Lord of the Rings en Twilight, en na het lezen van dit boek, zou je misschien ook nog wel de andere parodieën willen lezen, en even flink in een deuk liggen om die populaire boeken.