Recensie: The Legend of Korra – Ruins of the Empire

Auteurs: Bryan Konietzko, Michael Dante DiMartino, Michelle Wong & Killian Ng

Genre: Graphic Novel

Uitgeverij: Dark Horse Comics

Bladzijdes: 240

ISBN: 9781506708935

Prijs: 29,99

Het Aarderijk ging richting een vreedzame tijd, maar deze toekomst wordt in gevaar gebracht bij de aankomende verkiezingen. Kuvira is opgepakt en wordt schuldig bevonden, maar haar onderbevelhebber is nog steeds van zijn om het werk van avatar Korra teniet te doen. Kan Korra ervoor zorgen dat de verkiezingen op een goede manier verlopen?

Het Avataruniversum is gelukkig nog lang niet stopgezet, want naast de series van avatar Aang en Korra zijn er nog vele graphic novels die meer avonturen vertellen in dit universum. De eerste graphic novel over Korra vond ik al sterk, dus ik kon niet anders dan van mijn verjaardagsgeld nieuwe hardcover edities te kopen! Ruins of the Empire richt zich op de verkiezingen van het Aarderijk, welke niet meer geregeerd gaat worden door alleen een koning. Het verhaal speelt zich af na het vierde seizoen, dus klik weg als je spoilers wilt vermijden!

Kuvira is de grote vijand van het vierde seizoen van Korra en hoewel de gebeurtenissen uit dit seizoen niet zo’n enorme impact op me hebben achtergelaten, wordt je geheugen al snel opgefrist en zit je snel in het verhaal. De nieuwe koning van het Aarderijk heeft besloten om zijn natie democratischer in te richten, waardoor er verkiezingen gaan komen. Een mooi initiatief, maar de groep achter Kuvira gaat nog gewoon verder. Korra en haar vrienden moeten commandeur Guan stoppen, want hij heeft een manier bedacht om de verkiezingen behoorlijk te dwarsbomen… Deze comic laat goed zien dat de technologie in het Avataruniversum vergevorderd is, wat vele nieuwe mogelijkheden biedt. Het verhaal heeft een goede opbouw en zorgt voor vele nieuwe obstakels die Korra moet trotseren. Ze is veel stabieler dan in de serie en is overduidelijk gegroeid, maar de balans brengen in de wereld blijft lastig.

De opkomende verkiezingen klinken niet heel interessant, maar gelukkig zit er genoeg spanning in het verhaal. Daarbij is er een bijzondere oude bekende die een belangrijke rol gaat krijgen in deze reeks, waar ik erg blij mee was. Daarentegen is Kuvira een gevreesde vrouw, maar nu zie je ook een andere kant van haar kennen. In de serie werd deze kant juist minder belicht, dus meer achtergrondinformatie van haar krijgen maakt haar veel dynamischer. De personages blijven trouw aan zichzelf, en de tekenstijl was ook erg goed! Het is een iets zachtere stijl dan de serie en je merkt dat Michelle Wong het tekenen van deze strip een uitdaging vindt (ook te merken aan de opmerkingen tijdens de schetsen aan het einde van deze hardcover editie), maar deze speelsheid in de illustraties kon ik wel waarderen.

Ik kan geen genoeg krijgen van het Avataruniversum, deze strip wist mij zeker te plezieren! Het was weer een spannend verhaal waarin je kan genieten van de personages en de ontwikkelingen in deze wereld. Nieuwe strips blijf ik dan ook in huis halen, want de uitbreiding van mijn collectie hoeft hopelijk nooit te eindigen!