Recensie: The List of Real Things

Auteur: Sarah Moore Fitzgerald

Genre: Contemporary, Middle Grade

Uitgeverij: Orion Books

Bladzijdes: 218

ISBN: 9781444014815

Prijs: 7,99

Grace en Bee zijn twee zusjes die beide ouders hebben verloren. Ze wonen bij hun oom en hun opa trekt ook bij hen in, waardoor ze ondanks hun verdriet rondom hun ouders een fijne familie hebben. Grace vindt het alleen lastig om Bee te peilen, aangezien zij vaak bepaalde fantasieën heeft. Bee moet zien wat de realiteit is, maar kan Grace haar zusje wel helpen als hun familie langzaam uit elkaar brokkelt?

Sarah Moore Fitzgerald is één van mijn favoriete schrijvers. Haar boeken zijn zo emotioneel, haar schrijfstijl is zo mooi en haar personages zijn zo bijzonder dat je al snel van ze houdt. Ik heb zelfs met Sarah gepraat over haar nieuwe boek via Twitter (fanboyattack!) en daardoor was ik heel benieuwd naar haar nieuwe boek. Tijdens mijn vakantie in Londen vond ik het boek in de Waterstones, dus ik kocht dit boek meteen. Zou dit boek net zo indrukwekkend zijn als Sarahs vorige boeken?

The List of Real Things is een boek dat me al snel wist te raken. Grace en Bee zijn twee zusjes die veel rouwen om hun ouders, maar beiden op een andere manier. Grace probeert er niet veel aan te denken en maakt zich vooral zorgen om haar status op school, terwijl Bee juist veel fantasieën heeft en zich wat gek gedraagt. Grace schaamt zich soms om haar zusje, maar houdt ook enorm van haar. Het zijn twee jonge meiden die ook zien dat de volwassenen op andere manier proberen te dealen met de dood van hun ouders. Dit boek laat goed zien hoe mensen op verschillende manieren rouwen, maar dat familie elkaar kan steunen in donkere tijden.

De personages vond ik zo ontzettend fijn. Bee was veruit mijn favoriete personage. Ze had een mooie, fantasierijke en bijzondere blik op het leven en het maakte niet uit hoe anderen haar zagen. Bee is dan wel jonger dan Grace, maar haar grote zus kan veel van haar leren. De hele familie van Bee en Grace is zo warm, hecht, maar ook met gebreken, wat het heel realistisch maakte. Hoewel het boek gaat over rouw, weet Sarah Moore Fitzgerald het verhaal niet te zwaar te maken. Daarbij had het einde een bijzondere twist die ik niet van Sarah gewend ben, maar waar ik maar al te blij mee was.

The List of Real Things is een verhaal over rouw, familie, vriendschap en hoop. Alweer zorgde Sarah ervoor dat ik met een grote brok in mijn keel dit boek las, aangezien het je volledig weet te grijpen. Haar personages maken fouten, maar ze weten ervan te leren en weten elkaar te helpen om het betere te doen. Dit boek geeft vele mooie boodschappen waar ik ontzettend van genoten heb, waardoor ik niet kan wachten om meer verhalen te lezen van deze fenomenale schrijfster.