Recensie: The Pointless Book 2

Titel: The Pointless Book 2

Auteur: Alfie Deyes

Genre: Humor

Uitgeverij: Van Goor

Bladzijdes: 192

Prijs: 9,99

Alfie Deyes heeft een tweede deel gemaakt voor zijn Pointless Book, vol met nieuwe puzzels, opdrachten, uitdagingen en leuke spelletjes. Elke pagina is weer een hele verrassing en Alfie daagt je uit om de meest geinige, spannende en leuke dingen te doen!

Tijdens de zomervakantie in Londen hadden een paar bloggers The Pointless Book meegenomen en we hadden er een aantal opdrachten uit gedaan. Zelf vond ik de opdrachten erg grappig en origineel, zo’n boek wilde ik ook! Afgelopen maand kwam het tweede deel van The Pointless Book uit en ik mocht hem voor Best of YA recenseren! Toen het boek eenmaal binnen was, kon ik dus aan de slag met vele opdrachten van Alfie Deyes, heerlijke ontspanning!

Alfie Deyes is bekend van zijn YouTube-kanaal Pointlessblog. Zelf kijk ik zijn video’s niet, maar door dit boek heb ik wel een aardig idee van de persoonlijkheid van Alfie en lijkt het me wel een toffe gozer! De opdrachten, puzzels en andere pagina’s in het boek zijn heel divers, met een flinke dosis humor en originaliteit. Je kan je telkens weer laten verrassen door de bladzijdes, er is telkens weer wat nieuws te zien in het boek. Het boek is lekker interactief en je wilt er al snel goed voor zitten.

Ik kon de opdrachten een beetje opsplitsen in 3 categorieën: opdrachten die je in je eentje kan doen, opdrachten waarbij je andere mensen voor nodig hebt en opdrachten waarbij je dingen moet maken. De eerste categorie is vrij simpel, maar erg vermakelijk. Zo moet je bijvoorbeeld opschrijven wat je allemaal doet of je houdt een mini-dagboek bij. Bepaalde opdrachten laten je toch goed nadenken! De tweede categorie kan zorgen voor behoorlijk wat gezelligheid. De groepsopdrachten zijn meestal met één persoon te doen, hier kan je een avondje goed mee vullen! De laatste categorie sprak mij helaas gedeeltelijk minder aan. Er zitten een paar tekenopdrachten in het boek, die vond ik erg leuk om te doen! Alfie laat je fantasie aanwakkeren met zijn tekenopdrachten, maar ik ben minder te spreken over het knutselgedeelte. Om bepaalde opdrachten te doen, zou je bepaalde pagina’s eruit moeten knippen of wat moeten beschadigen. Als preutse en voorzichtige boekenwurm kan ik dat mijn boek gewoon niet aan doen! Die knutselopdrachten sloeg ik daarom telkens over, ik wilde gewoon niet het risico lopen dat mijn boek er slecht uit zou komen te zien.

Al met al is dit boek echt geniaal. Het bevat verfrissende opdrachten waarbij je lekker aan de slag kan. Het is geen boek dat je in één zit af hebt, het is juist leuk om telkens dit boek er even bij te pakken en een opdrachtje te maken! Hierdoor kan je op de lange termijn flink genieten van dit boek, dat maakt het zo leuk! Daarbij kan je dit genot ook delen met je vrienden, een echte tip als je een leuk boek wilt kopen voor een goede vriend(in)!