Recensie: The sun is also a star

Auteur: Nicola Yoon

Genre: Romantiek, Contemporary, Young Adult

Uitgeverij: Random House Children’s Publishers UK

Bladzijdes: 384

ISBN: 9780552574242

Prijs: 8,69

Natasha komt oorspronkelijk uit Jamaica en na vandaag zal ze moeten vertrekken uit New York. Ze worden het land uit gezet en de kans is klein dat Natasha daar verandering in kan brengen. Toch doet ze haar best om te blijven en tijdens haar laatste dag in New York ontmoet ze Daniel, een jongen met Koreaanse afkomst die in de schaduw van zijn broer en van zijn ouders zich moet aanmelden voor de universiteit. Hoewel de twee niet een leven lang de tijd hebben om elkaar te kennen, proberen ze elkaar wel deze dag te helpen.

Toen ik twee jaar geleden in de boekhandel in Riga was, zag ik dit boek liggen. Ik had Nicola’s andere boek al gelezen (Everything Everything/Alles wat je lief is) en deze vond ik erg mooi, dus ik wilde graag haar andere verhaal oppakken. Ik had wel een beginnetje gemaakt in het boek, maar ik was uiteindelijk niet ver gekomen en uiteindelijk belandde het op een stapel met ongelezen boeken die ik ooit wil lezen. Nu de boekverfilming uit is gekomen vind ik dat het hoognodig tijd is om eindelijk dit boek te lezen! Zo gezegd, zo gedaan.

The Sun is also a Star is een mooi verhaal over twee jongeren die haast verloren zijn. Natasha zal de VS moeten verlaten, terwijl ze juist zo gehecht is geraakt aan New York. De kans is klein dat ze nog kan blijven, maar ze is haast hopeloos. Daniel heeft het ook niet al te makkelijk. Hij moet zijn broer opvolgen en ook naar de universiteit. Zijn ouders willen dat hij een dokter wordt, maar hij is juist meer van de poëzie. Beide jongeren zitten op een punt in hun leven waar ze zelf geen keuze kunnen maken, maar waar de keuze voor hen gemaakt wordt. Het is erg mooi om te zien hoe Natasha en Daniel elkaar steunen en laten zien dat ze ook hun eigen weg kunnen slaan, ook al is dat niet de meest makkelijke weg.

Natasha en Daniel zijn twee hele diverse en interessante personages. Natasha is iemand die praktisch is ingesteld en veel dromen heeft, maar die kunnen compleet weggevaagd worden door haar vertrek. Ze is gewend aan New York en weet weinig meer over haar thuisland en het feit dat ze terug moet beangstigt haar. Ze is iemand die realistisch denkt, maar ook open staat voor nieuwe mogelijkheden. Daniel is een hopeloze romanticus en is nog vrij onzeker, helemaal omdat zijn ouders weg zijn van zijn broer (die eigenlijk maar een lastige gozer is). Beide personages hebben een bijzondere achtergrond en het was heel interessant om te zien hoe hun cultuur was. Ook maakt het boek meerdere uitstapjes naar andere personages om hun leven meer te verduidelijken, wat ik erg tof vond gedaan. Zo lees je ook over familieleden van Natasha en Daniel, of juist voorbijgangers die dan toch hun momentje hebben.

Dit boek vond ik een erg mooi verhaal, hoewel ik niet helemaal zeker ben dat de film fantastisch gaat worden. Het verhaal zelf is een prachtig idee voor een boek, maar een verfilming lijkt me wat lastig. Maar goed, daar hoop ik uiteindelijk wel achter te komen! Als je zin hebt in een romantisch verhaal over twee diverse personages die binnen een korte tijd veel van elkaar en zichzelf leren kennen, ben je met dit boek bij het juiste adres!