Recensie: This is where it ends

Titel: This is where it ends

Auteur: Marieke Nijkamp

Uitgeverij: SourceBooks Fire

Bladzijdes: 286

ISBN: 9781492622468

Prijs: 15,99

Om tien uur is er een toespraak in de hal van een middelbare school gehouden. Alle leerlingen willen vertrekken naar hun klaslokaal, alleen kunnen de deuren niet open. Niet snel daarna begint iemand met een pistool mensen neer te schieten… Vier leerlingen vertellen hun perspectief: het zusje van de dader, haar vriendin, een jongen die buiten de hal is en een meisje dat buiten de school is.

This is where it ends is een boek dat ik twee jaar geleden kocht. Ja, twee jaar geleden. Ik was bij de boekpresentatie van dit boek en het verhaal klonk al vrij heftig en ik wilde het zeker lezen, maar door de drukte kwam het er maar niet van. Nu het nieuwe boek van Marieke Nijkamp is uitgekomen (voor ik je loslaat/before I let go), besloot ik eindelijk eens te beginnen aan haar boeken.

This is where it ends is een boek dat niet bedoeld is voor de mensen die een fijn boek willen lezen. Dit boek is hard en ontzettend heftig en kan je maar al te veel feels bezorgen. This is where it ends gaat over een schoolshooting en speelt zich af binnen een uurtje. Dit onderwerp is dus erg heftig en ik heb vaak met een akelig gevoel het boek gelezen. Marieke weet heel goed de ernst van de situatie te verwoorden en zeker op het einde heb ik een aantal keer flink naar adem moeten happen.

Het verhaal volg je door vier verschillende personages die allemaal een andere kant laten zien van de situatie. Je volgt een redelijke buitenstaander, een jongen die de andere leerlingen hoopt te redden, het zusje van de dader en haar vriendin. Sommige personages vond ik leuker dan de ander. Zo had ik niet echt een klik met Claire, die gaandeweg een bepaalde ontwikkeling meemaakt dat ik niet echt vond passen bij de situatie. Autumn (zusje van de dader) en haar vriendin Sylv vond ik juist heel interessant, aangezien zij veel dichter bij de dader stonden en daardoor juist erg geshockeerd waren. Daarbij zijn de personages erg divers, aangezien er variatie is in afkomst, seksualiteit en meer.

Het is moeilijk om een uitspraak te doen over de dader en zijn motieven. Als lezer krijg je namelijk niet veel informatie over hem. Je krijgt bepaalde kleine verwijzingen naar wat hij allemaal meemaakte in het verleden, maar dit had misschien iets meer uitgewerkt kunnen worden zodat zijn daden te verklaren waren. Natuurlijk zijn er mensen die een schoolshooting veroorzaken en dit doen door hun gewelddadige persoonlijkheid, maar bij deze dader had ik liever wat meer redenen achter zijn acties gezien.

This is where it ends is  een heftig boek wat zeker binnenkomt. Sommige personages wisten niet helemaal bij mij door te dringen, maar andere personages wisten juist mij erg verdrietig of verward te maken. Dit boek is vrij deprimerend, maar wel een duidelijk boek dat je zeker bij zal blijven. Ik ben zeker nieuwsgierig geraakt naar het nieuwe boek van Marieke, dus die ga ik snel lezen! This is where it ends is ook in het Nederlands verschenen onder de naam 54 Minuten.