Recensie: This Star Won’t Go Out

Voorwoord: John Green
Genre: Waargebeurd, Ziekte
Uitgeverij: Penguin Books
Bladzijdes: 440
Prijs: Varieert
Link naar de Goodreads-pagina

John Green schreef The Fault In Our Stars door Esther Grace Earl. Esther (Perzisch voor ”Star”) kreeg op haar twaalfde kanker. Ondanks haar ziekte, bleef ze positief en was ze een vrolijk en creatief meisje. Ze wilde later schrijfster worden, besteedde veel tijd aan bloggen en schrijven en hield ontzettend veel van haar familie en vrienden. In 2010 stierf ze op zestienjarige leeftijd. Hoewel ze niet meer leeft, leeft haar verhaal voort in de harten van duizenden mensen.

Dit boek zag ik in de boekhandel liggen met 70% korting en binnen één seconde wist ik dat ik dit boek mee naar huis wilde nemen. Dit was niet zo zeer omdat John Green een verband had met dit boek, maar meer omdat het meisje op de voorkant me zo aansprak. Ze zag er zo lief uit, maar had wel iets naars te verbergen. Ik las de achterkant van dit boek en ik kon niet wachten om te beginnen in dit boek.
Toen ik vorige week in het ziekenhuis terecht kwam, vroeg ik aan mijn moeder of ze dit boek mee kon nemen. Dit boek zat niet in mijn TBR-lijst voor oktober, maar ik vond dit het juiste moment om te lezen, aangezien ik door het infuus en het ziekenhuis me vast meer kon inleven in Esther (gelukkig zat ik niet voor dezelfde reden als Esther in het ziekenhuis). Ik sloeg het boek open en mijn wereld draaide toen alleen maar om Esther Grace Earl, mijn wereld om de ongelooflijk mooie ster Esther.

Ten eerste is de lay-out van dit boek echt prachtig. Het boek voelt zwaar aan, zit vol met vrolijke en felle, maar zachte kleuren. Ook zitten er veel foto’s en tekeningen van Esther in, waardoor je nog meer betrokken raakt bij het verhaal. Het geeft een mooi beeld weer van het leven van Esther.

Dan het verhaal. Het boek wordt geïntroduceerd door John Green, die vertelt hoe hij Esther heeft ontmoet en wat voor impact zij voor zijn leven had. Hij had veel respect voor Esther en noemt dingen over haar die je lichtjes kan terugvinden in The Fault In Our Stars, zoals ”infinity”. Hij benadrukt dat Esther niet dezelfde persoon is al Hazel. Esther was de inspiratie voor Green om zijn wereldberoemde boek te gaan schrijven, maar dit betekent niet dat Hazel de nieuwe Esther is. Ze verschillen nog best veel van elkaar, maar ze hebben wel dezelfde vorm van kanker.

Na het voorwoord van John Green kan het verhaal van Esther beginnen. Je maakt het hele leven van Esther mee, van begin tot eind. Aangezien Esther dol was op schrijven, heeft ze enorm veel tekst geschreven wat terugkomt in het boek. Ook de berichten op de blog van Esther en die van haar ouders komen terug. Je leest hoe Esthers leven op haar kop werd gezet toen ze werd geconstateerd met kanker. Haar familie moest weer wonen in de Verenigde Staten en ze had het erg zwaar. Maar Esther bleef sterk, en haar liefde voor familie en vrienden was als een vlam die niet te doven was.

Esther komt in het boek over als het meest lieve, creatieve en vrolijke meisje. Ja, uiteraard voelde ze zich naar door haar ziekte, maar desondanks bleef ze zo veel aandacht geven aan de mensen om wie ze gaf. Bij verjaardagen geeft ze altijd een brief aan haar ouders dat ze zo veel van hen houdt, echt één van de liefste dingen die een dochter voor haar ouder kan doen. Daarbij vertelt ze ook over haar grote droom om ooit gezoend te worden door een jongen (wat haar jammer genoeg niet gelukt is), dat was zo aandoenlijk om te lezen! En haar Make a Wish was om samen af te spreken met haar vrienden die ze online kent via de Nerdfighters (volgelingen van de gebroeders Green), wat groots werd uitgepakt. Het was zo fijn om te lezen dat Esther haar wens kon laten vervullen en je merkte gewoon dat ze de mooiste tijd van haar leven had. Esther is zo’n geweldig meisje, ze had mijn hart veroverd, en uiteindelijk ook gebroken. Het was vreselijk om te lezen dat ze aan haar einde kwam, maar ze heeft wel een enorme stempel op de wereld achtergelaten. This Star Won’t Go Out…

Dit boek is een aangrijpende tranentrekker, maar waarbij de fijne dingen van het leven van Esther ook goed naar voren komen. Esther is niet alleen inspiratie voor John Green, maar nu ook voor duizenden andere mensen. Haar wilskracht, moed, liefde en tederheid zal nooit vergeten worden. Ik kan dit boek niets anders dan een 10 geven.