Recensie: Twister

Recensie: Twister

Auteur: Juliette Forrest

Vertaling: Mireille Vroege

Genre: Middle Grade, Fantasy

Bladzijdes: 254

ISBN: 9789000363643

Twisters vader is al een tijdje verdwenen. Haar moeder lijdt aan een depressie en op school gaat het ook niet erg goed, aangezien Twister wordt gepest. Na een aanwijzing naar haar vader gaat Twister op onderzoek uit en ze belandt bij een heks die een magische ketting heeft. Deze ketting kan de ziel van levende wezens vasthouden, waardoor de drager kan veranderen in dieren en zelfs dingen zoals stormen en rivieren. De drager heeft het alleen het risico om te sterven, aangezien er een angstaanjagende schurk is die de ketting te pakken wil krijgen… Zou Twister haar vader kunnen vinden?

Zodra ik Twister zag, was ik meteen verkocht. Dit boek ziet er zo prachtig uit met alle gouden elementen, het heeft echt een mysterieuze en magische uitstraling. Daarbij ben ik ook dol op middle grade verhalen, dus dit boek sprak mij al snel aan. Ik had dus hoge verwachtingen bij dit boek, maar wist dit boek te tippen aan mijn eisen?

Twister is een uniek verhaal over een meisje met pit. Twister heeft het zwaar in haar leven, aangezien haar vader al een poos is verdwenen en ze wordt ook nog eens gepest door een gemeen klasgenootje. Twister is als een grote storm die niet gedwarsboomd wil worden. Ze is een excentriekeling en zal koste wat kost haar vader vinden, wat erg gevaarlijk kan zijn. Toch zet ze door en weet ze het gevaar van zich af te slaan. Deze meid is ontzettend bijzonder en ik ben daarom een groot fan van haar geworden.

De schrijfstijl van Juliette Forrest vond ik wonderbaarlijk. Net als Tahereh Mafi weet Forrest normale zaken op een prachtige manier te omschrijven, zoals het feit dat de wolken in de lucht tikkertje met elkaar spelen. Alle metaforen in dit verhaal waren indrukwekkend en daardoor droomde ik lekker weg bij het lezen van dit boek. Maar goed, ik zat ook vaak op het puntje van mijn stoel, aangezien het verhaal richting het einde heel spannend wordt. Ik wilde haast niet stoppen met lezen, want Twister wordt bij de ontknoping een verhaal waar je zelfs rillingen van kan krijgen. Dit boek is een mooie combinatie van een spannend verhaal en een tragisch verhaal vol liefde en hoop, een mix die ik wel vaker zou willen zien!

Dit boek is een ervaring die ik niet snel ga vergeten. Het einde deed me pijn, maar het was ook een fijne ontknoping waar ik veel vrede bij had. De cover weet ook zo veel aspecten van het boek af te beelden, je merkt tijdens het lezen dat de cover perfect past bij de inhoud! Twister is een verhaal over een onvergetelijk meisje die een gevaarlijk avontuur betreedt, terwijl ze in de tussentijd haar normale leventje probeert te leiden en veel geeft om haar dierbaren. De setting van het boek is mysterieus, de magie is zo gaaf en de schrijfstijl weet iedere lezer te betoveren. Ga dit boek lezen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijk recensie en promotie op social media.