Recensie: Verdermeer

Auteur: Tahereh Mafi

Genre: Fantasy, Middle Grade

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 304

ISBN: 9789020678994

Prijs: 17,50

Alice is een bijzonder meisje in Ferenwoud. Alle bewoners zijn magisch en zitten vol kleur, maar Alice is helemaal wit en heeft nauwelijks pigment in haar huid. Ze is zo anders dan alle anderen en wordt wat buitengesloten. Haar vader is drie jaar geleden verdwenen en Alice mist hem enorm. Wanneer Olivier, een andere jongen in Ferenwoud haar aanbiedt om mee te gaan naar Verdermeer om haar vader te zoeken, gaat ze met hem mee. Alice wist helemaal niet dat Verdermeer bestond en komt in een wereld terecht waar niet zeker is… Kan Alice haar vader vinden en net zoals alle inwoners in Ferenwoud kleur krijgen?

De boeken van Tahereh Mafi had ik echt verslonden. Tahereh Mafi heeft een unieke en wonderbaarlijke schrijfstijl en ik stond echt te springen toen ik hoorde dat ze een nieuw verhaal had geschreven. Verdermeer is alleen niet echt bedoeld voor YA-publiek, maar meer voor de wat jongere doelgroep. Verdermeer is een standalone en ik kon niet wachten om dit boek te lezen. Blossom Books had zelfs een Verdermeerbox gemaakt met allemaal goodies van dit boek, ze pakten het groot aan! Maar wist dit verhaal mij ook omver te blazen?

Het begin van Verdermeer wist mij enorm te plezieren. Tahereh Mafi weet Ferenwoud, personages, voorwerpen en gevoelens zo prachtig te verwoorden, haar omschrijvingen zijn zo origineel en benemen je echt de adem! Mafi maakte het verhaal echt sprookjesachtig en de alwetende verteller als vertelperspectief is heel passend bij dit verhaal. Het verhaal voelde heel aandoenlijk aan en je krijgt meteen medelijden met de jonge Alice. Ze is anders dan alle anderen in haar dorp, ze heeft het maar moeilijk in een wereld die draait om kleur. Het lijkt alsof ze geen talent heeft, maar Alice is een slim en lief meisje die haar kwaliteiten goed kan gebruiken tijdens haar spannende avontuur in Verdermeer.

Wanneer Alice eenmaal met Olivier in Verdermeer belandt, wordt alles heel apart en is de logica soms ver te zoeken. De bewoners van Verdermeer zijn totaal anders dan de inwoners van Ferenwoud en zijn zo eigenaardig dat het heel moeilijk is voor Alice om een weg te banen door deze wereld. Het avontuur in Verdermeer is enorm te vergelijken met Alice in Wonderland (de namen van de hoofdpersonen matchen zelfs) omdat alle gebeurtenissen onverwachts zijn en alles heel vreemd voelt. Daarbij vond ik de schrijfstijl van Mafi in de tweede helft van het boek een stuk minder indrukwekkend. Waar waren alle mooie beschrijvingen gebleven die dit verhaal zo magisch maakten? Daarbij was het einde enorm abrupt, het verhaal werd gewoon te snel afgesloten en bepaalde onthullingen in het verhaal waren wat voorspelbaar.

Verdermeer is een ontzettend leuk verhaal voor de wat jongere lezer. Tahereh Mafi schreef een mooi sprookje geschreven, maar het verhaal viel voor mij wat tegen. Het had iets te veel weg van Alice in Wonderland, de tweede helft van het verhaal was minder indrukwekkend dan het begin en het einde kwam nogal uit de lucht vallen. Ik ben nog steeds een groot fan van de boeken van Mafi (kijk nou naar die cover!), maar de inhoud voldeed niet volledig aan mijn verwachtingen.