Recensie: Verlaten (Gone #1)

Titel: Verlaten (Gone #1)

Auteur: Michael Grant

Genre: Young Adult, Science Fiction, Horror, Spanning

Uitgeverij: VanHolkema & Warendorf

Bladzijdes: 496

Prijs: 7,50 (afgeprijsd tot en met 31 maart)

Op een dag ziet Sam zijn leraar verdwijnen in de klas. Poef. Uit het niets. Wat blijkt? Alle mensen vanaf 15 jaar zijn verdwenen uit Perido Beach en de stad zit in een koepel. Niemand kan eruit en er is geen contact meer met de buitenwereld. De kinderen in Perido Beach zijn eerst blij dat ze af zijn van alle volwassenen, maar al snel is er veel chaos in de stad, en dan krijgen ze ook nog te maken met de leerlingen van de Coates Academy, een school voor moeilijk opvoedbare (oftewel criminele of agressieve kinderen) leerlingen. Sommige kinderen krijgen ook bepaalde krachten, waardoor het gebied in de koepel, genaamd de FAKZ, heel onveilig is.

Aangezien de boeken van Gone deze maand zijn afgeprijsd, is dit de ideale tijd om deze serie in huis te halen! Gone is een spannende serie vol met horror, kinderen met bijzondere krachten, mysterie en een ijzersterk verhaal. Verlaten is het eerste deel in deze serie en vanaf dit boek was ik verslaafd geworden aan Gone, want dit is één van de beste series die ik ooit heb gelezen!

In Gone word je meteen in het diepe gestort. Gelijk op de eerste pagina gebeurt het al, alle volwassenen verdwijnen opeens en alle kinderen in Perido Beach zitten gevangen in een koepel. Sommige kinderen vinden dat geweldig, ze kunnen eindelijk flink snoepen en spelletjes spelen zonder dat hun ouders op ze letten. En ze komen vast wel terug, toch? Nou, dat is dus niet zo, want de kinderen kunnen geen kant op, het contact met de buitenwereld is verdwenen en ze moeten nu zien te overleven. Je zou zeggen dat er wel een goed systeem zou gaan ontstaan waar de kinderen vredig samenwerken, maar dat gaat moeilijk als er in de koepel ook een school is met probleemkinderen en dan komt er ook nog eens bij dat sommige kinderen eigenaardige krachten bezitten. Al snel vraag je je af wat je zelf in zo’n situatie zou doen en Michael Grant zorgt ervoor dat het heel realistisch is. De vreugde van de kinderen wordt als snel wanhoop en het duurt niet snel of de chaos breekt los!

Dit boek heeft een overdosis aan spanning en je kan gewoon niet stoppen met lezen, je zal bibberen van de angst door de gruwelen die zich afspelen in de FAKZ. De volwassenen zijn natuurlijk niet voor niets opeens verdwenen, er zit een groot geheim achter en in dit eerste deel weten de personages nauwelijks iets van de hele situatie. Na dit boek wil je meer! Verlaten is een goede introductie in de FAKZ en laat al een klein beetje zien waar de kinderen in staat tot kunnen zijn. En geloof me, het wordt nog veel erger… Bij de hoofdstukken staat ook een tijd (aantal dagen, uur, minuten) en deze wordt steeds kleiner, dus je leeft uit naar het hoogtepunt van het boek. Hoe verder je leest, hoe dichterbij je bij dit punt komt en des te spannender het wordt!

In de FAKZ krijgen sommige kinderen bepaalde krachten, wat ze tot superhelden maakt (of superschurken…). Een jongen kan dingen laten zweven, iemand kan supersnel rennen, er zijn gaven die kunnen genezen, licht kunnen creëren en meer. Er zijn tal van mogelijkheden, waardoor de science fiction goed te merken is. Grant weet verschillende genres prima te combineren in deze serie met een geweldige schrijfstijl. Het verhaal leest vlot, is heel beeldend en is jeugdig geschreven, zodat je echt merkt dat je leest vanuit het perspectief van kinderen.

De personages zijn ontzettend leuk en uniek. De hoofdpersoon is Sam, een dappere maar bescheiden puber die bijna vijftien jaar oud wordt. Hij wil liever niet in de schijnwerpers staan, maar hij merkt al snel dat hij verantwoordelijkheden op zich moet nemen. Hij is totaal niet van plan om de leiding te nemen, maar de chaos in Perido Beach wordt alsmaar groter waardoor Sam wel de held uit moet hangen. Hij is een sympathiek personage en je kan makkelijk met hem meeleven. Niet alleen Sam is een tof karakter, je zal ook genieten van de andere kinderen in de FAKZ. Je hebt bijvoorbeeld Astrid, de slimme maar knappe meid met haar autistische broertje Peter. Quinn, de surfdude die een beetje vreemd is en Caine, de leider van de leerlingen van de Coates Academy, die niet zo aardig is als gedacht… De personages zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden en zijn heel kleurrijk, ze zitten vol met energie en dit maakt het boek geweldig om te lezen!

Gone – Verlaten is een sterk begin van een fantastische serie en ik raad je zeker aan om Gone op te pakken! Deze serie is voor jong en oud en is zo stoer dat zowel jongens als meisjes dit boek kunnen waarderen. Waarom zit je daar nog? Wacht niet langer en ren naar de boekhandel om Gone in huis te halen, daar zal je geen spijt van krijgen!