Recensie: Voor het laatst gezien

Titel: Voor het laatst gezien

Auteur: Caleb Roehrig

Vertaling: Sandra Hessels

Genre: Young Adult, Thriller, Contemporary

Bladzijdes: 288

ISBN: 9789000364688

Flynn heeft zijn vriendin vrijdag voor het laatst gezien en na dinsdag is ze spoorloos. Na haar school kwam ze niet meer naar huis en de politie is op zoek naar haar. Flynn weet alleen niet waar ze is en waarom ze is verdwenen. Wat is er die week gebeurd? Terwijl Flynn onderzoek doet naar de verdwijning van January en allemaal tegenstrijdige verhalen hoort, moet hij zelf zijn grootste geheim onder ogen moeten zien.

Caleb Roehrig werd al een paar maanden geleden aangekondigd met zijn boeken en ik had meteen het idee dat zijn thrillers erg bekend zouden gaan worden. Dit zou zo maar de opvolger van Sarah Pinborough kunnen zijn! Voor het laatst gezien is het eerste boek dat is uitgekomen, zijn andere boek White Rabbit zou later uitkomen. Tijd om wat eerste indrukken te krijgen van de boeken van Roehrig! Voor het laatst gezien klonk al erg geheimzinnig, dus ik was erg benieuwd naar alle geheimen die in dit boek ontrafeld zouden worden.

Dit boek is een thriller waarin je als lezer genoeg vraagtekens krijgt. Wat is er gebeurd met January, zou ze nog leven of is ze dood? Waarom zonderde ze zich de laatste weken zo af van Flynn en wat is Flynns grote geheim? De laatste vraag had ik al erg snel door, dus ik was bang dat dit geheim pas bij de ontknoping bekend werd gemaakt. Dit was gelukkig niet het geval, wat ervoor zorgde dat dit boek ondanks de thrillersfeer, ook wat contemporary-kantjes kreeg. Al snel duik je in veel onduidelijkheden en wordt January een groot vraagteken. Ze woont samen met haar moeder bij haar stiefvader en stiefbroer in een gigantisch landhuis, maar January hield helemaal niet van deze rijkdom. Ze werd naar een andere school gestuurd waar ze een hekel aan had en zat helemaal niet lekker in haar vel. Maar wat is hier allemaal van waar? Flynn hoort allemaal tegenstrijdigheden en belandt van het ene mysterie in het andere. De ontknoping zag ik niet aankomen, waardoor ik zeker verrast werd door de gruwelijke gebeurtenissen rondom January.

Hoewel ik het mysterie rondom January heel spannend vond, heb ik na het lezen van dit boek nog geen idee hoe January nou werkelijk is. Ze verspreidde veel leugens over haar dierbaren en Flynn hoort ook van vrienden en familie van haar hele nare verhalen. January is erg vaak onbeschoft geweest tegenover Flynn, familie en vrienden, waardoor ik achteraf totaal geen sympathie voel voor dit meisje. Ze is egoïstisch, vertelt allemaal onwaarheden over anderen en is erg vaag. Na het lezen van dit boek zijn er nog steeds onduidelijkheden waar je geen antwoord op krijgt, wat ik wel erg jammer vond. Ja, zelfs na het lezen van dit boek zal January nog een vraagteken voor je blijven. Dit was wel een grote stoorfactor, want January is een vrij onlogisch en akelig personage.

Ondanks mijn frustraties rondom January, heb ik wel genoten van dit boek. Ik werd constant op het verkeerde been gezet en Caleb Roehrig zorgde voor veel cliffhangers aan het einde van zijn hoofdstukken, waardoor ik moeite had om dit boek weg te leggen. Het verhaal is spannend en geheimzinnig en zorgt ervoor dat je op bepaalde stukken vol kippenvel de bladzijdes omslaat. Hierdoor ben ik alleen maar nieuwsgieriger geworden naar de rest van Calebs verhalen, want hij weet de spanning er goed in te houden. Als White Rabbit wat meer sympathieke en logische personages heeft, zou Caleb ware meesterwerken weten te schrijven. Thrillerconcurrentie voor grote schrijvers zoals Sarah Pinborough en Karen McManus? Ja, dat is deze man zeker!

Ik heb dit boek mogen ontvangen van Best of YA als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.

1 ping

1. […] lees je ook meer over het uitkomen voor je geaardheid. Dwaalspoor had echt een onverwacht einde, Voor het laatst gezien weet je ook veel gevoelens te […]