Recensie: Voor Yasmin (Best of YA XS #2)

Auteur: Esther Walraven

Genre: Young Adult, Contemporary

Uitgeverij: Best of YA, Van Goor

Bladzijdes: 92

ISBN: 9789000373079

Prijs: 9,99

Na een gevaarlijk virus in de Nederland komt, verliest Myrthe haar beste vriendin aan deze ziekte. Ze is totaal geschokt, want Yasmin had nooit een slechte gezondheid. Ze is echt gebroken, en al helemaal als ze een vermoeden heeft hoe dit is gebeurd. Al snel sluit ze zich af van de buitenwereld, kan ze wel de dood van haar beste vriendin een plekje geven?

Best of YA komt nu met wat XS-verhalen, waarin je door een kort verhaal een schrijver en verschillende mooie verhalen kan ontdekken. Ik had ontzettend genoten van Girl 6, en nu is het tweede korte verhaal uitgekomen van Esther Walraven. Zij is bekend van Daan & Nadia, een erg gevoelig verhaal over twee jongeren. Hoe doet Esther Walraven het met het schrijven van een kort verhaal?

Voor Yasmin is net zoals Esthers vorige boek een verhaal vol emotie. Myrthe verliest haar beste vriendin, en ze zit vol rouw en voelt zich ook schuldig. Myrthe is een lief meisje, maar is al snel breekbaar, helemaal in een tijd waarin er een pandemie heerst. Hoewel de c-ziekte niet wordt genoemd in dit verhaal, is het overduidelijk dat dit gaat over het afgelopen jaar. Hierdoor is het verhaal nu heel relevant, maar ik denk dat jongeren later dit boek ook aansprekend vinden. Iedereen kan zich nog wel 2020 herinneren over een aantal jaar, en de emoties die nabestaanden van overledenen van deze ziekte hebben kunnen de gevoelens van Myrthe erg herkenbaar vinden.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mij niet enorm kon vinden in Myrthe, maar dat komt vooral door het leeftijdsverschil. Ze is een lieve puber, maar eentje vol onzekerheid en ook een tikkeltje naïviteit. Yasmin is de beste vriendin van Myrthe, maar of ze Yasmin nou echt zo goed kent? Ik betwijfel het, want na de dood van Yasmin ontdekt Myrthe nog andere kanten van haar beste vriendin. Ook weet ze niet heel veel concreets te zeggen over Yasmin, wat ik wel jammer vond. Hierdoor was die vriendschap niet echt tastbaar, maar voelde het meer als een oppervlakkige band (maar goed, als ik terugkijk op vriendschappen van de middelbare school waren die ook vrij oppervlakkig). Ik had misschien wat inside jokes of intieme herinneringen willen zien tussen Yasmin en Myrthe, waardoor je echt merkt dat deze twee meiden hele goede vriendinnen zijn.

Dit boek weet 2020 te laten zien vanuit een vrij zeldzaam punt waarin een puber overlijdt aan het virus. Myrthes rouw is aangrijpend en de ontwikkeling die zij meemaakt in het verhaal is erg ontroerend. Al met al is Voor Yasmin een erg mooi boek dat jongeren kan raken.