Recensie: Vuurpreek (Fire Sermon #1)

Titel: Vuurpreek (Fire Sermon #1)2 Fire Sermon 1 Vuurpreek Francesca Haig

Auteur: Franscesca Haig

Genre: Futuristisch, Young Adult

Uitgeverij: Bruna

Bladzijdes: 358

Prijs: 19,95

Na een grote ramp is de wereld drastisch veranderd. Er is nauwelijks technologie en voortaan worden er telkens tweelingen geboren, een Alfa en een Omega. Een tweeling, een jongen en meisje, worden tegelijkertijd geboren en zullen samen sterven. Als de ene sterft, sterft de ander ook. Het opmerkelijke aan de tweelingen is dat één kind een sterke Alfa is en de ander, de Omega, heeft een bepaalde afwijking. Al voor lange tijd worden de Omega’s onderdrukt door hun Alfa-tweelinghelft. De Alfa’s voelen zich superieur terwijl de Omega’s leven in afzondering en moeite moeten doen om sterk te blijven. Cass en Zach zijn allebei volmaakt en hebben geen afwijkingen, alleen heeft Cass een geheim waarmee ze de wereld op zijn kop kan zetten…

Vorige maand kreeg ik een mailtje van uitgeverij Bruna met de vraag of ik geïnteresseerd was in een vooruitexemplaar van Vuurpreek. De beschrijving van dit boek sprak me meteen aan en ik kon niet wachten om het boek te gaan lezen! Op internationaal niveau is het al een zeer bekend boek en de filmrechten zijn ook al verkocht. Het boek leek me veelbelovend en het maakte ook al mijn verwachtingen waar!

Laten we beginnen met de wereld die Francesca Haig heeft geschapen. Ik heb al veel boeken gelezen met een vervallen beschaving die is geteisterd door grote rampen, maar Haig weet er nog een originele draai aan te geven door de Alfa- en Omega. Dit verschijnsel en de situatie waarin de personages zich in verkeren wordt duidelijk uitgelegd. De wereld is echt een lugubere plek geworden waar veel oneerlijkheid heerst. De Alfa’s onderdrukken de Omega’s en zijn onmenselijke dingen van plan om hun tweelinghelft rustig te krijgen. De wereld is gevaarlijk en brengt zo veel risico met zich mee. Ga jij dood? Dan gaat je tweelinghelft dood, en andersom! Niets is dus zeker en een moord is altijd een moord op twee personen. Ik zou dus nooit in deze wereld willen wonen! Deze onzekerheden en moeilijke leefomstandigheden maken het verhaal meteen spannend!

De verhaallijn is simpel samen te vatten: EPISCH! Ik had het gevoel alsof ik constant een adrenalinekick had tijdens het lezen van Vuurpreek. De spanning is aanwezig van begin tot eind en de hele sfeer maakte alle gebeurtenissen zo intens. Haig heeft een prachtige schrijfstijl waarbij aandacht wordt besteed aan worldbuilding, personages en spanning. Het boek neerleggen voelde gewoon pijnlijk, ik wilde het boek in één keer uit kunnen lezen! De personages voelen ook ontzettend realistisch aan. Cass is al een zelfstandig, wijze en dappere jonge vrouw, ze is zo bijzonder! Ik heb daarnaast genoten van andere personages. Cass heeft fijne bondgenoten maar ook sterke vijanden die het haar al te moeilijk maken.

Vuurpreek, ik geef het een dikke JA. JA JA JA koop dit boek! Ik heb bijna geen opmerkingen aan dit boek. Op het eind zag ik wel een plottwist net van te voren aankomen, maar wat er daarna gebeurde deed mijn aardbol weer doen beven van verbazing… Francesca Haig heeft het voor elkaar gekregen om mij te pijnigen, mij te doen laten sidderen van angst en mij stomverbaasd het boek te laten sluiten. Het vervolg mag niet snel genoeg komen! Ik ben in ieder geval een grote fan van Vuurpreek en hopelijk jij snel ook! Gelukkig kan je kans maken op het boek, namelijk door de online game van Vuurpreek te spelen! Hier de link naar de game, wie weet win jij wel een exemplaar!