Recensie: Waar ik ga

Auteur: Gayle Forman

Vertaling: Carla Hazewindus

Uitgeverij: Moon Young Adult

Bladzijdes: 238

ISBN: 9789048844777

Prijs: 17,50

Freya is op weg om beroemd te worden, maar alles verandert als ze haar stem kwijt raakt. Ze kan haar opkomende carrière kwijt raken, wat voor haar het einde zal betekenen van alles waar ze hard voor heeft gewerkt. Harun is een islamitische jongen die is gevallen voor James, maar deze geheime liefde zou onacceptabel zijn als zijn familie er eenmaal achter komt. Nathaniël komt in New York aan met onzeker toekomstplannen en op wonderbaarlijke wijze komen de drie pubers elkaar tegen in Central Park van New York. Op deze dag leren ze elkaars verleden kennen en blijken ze meer voor elkaar kunnen doen dan ze ooit dachten.

Gayle Forman is een geweldige schrijfster die al vele prachtige boeken op haar neem heeft staan, zoals Als ik blijf (If I Stay) en Hier was ik, dus ik was erg benieuwd naar nieuwe boeken van deze auteur. Laatst kwam Waar ik ga uit, een verhaal over drie personages die elkaar tegenkomen in New York. Deze plek zou ik dolgraag willen bezoeken, dus ik was al meteen nieuwsgierig naar dit verhaal. En wie zijn de hoofdpersonen en wat voor verhaal zal er achter hen schuilen? Al snel pakte ik dit boek op en al snel had ik hem uit.

Waar ik ga is weer een prachtige contemporary van Gayle Forman. Forman weet op mooie wijze herinneringen van personages te delen, waardoor ze heel tastbaar en realistisch aanvoelen. Ze weet gaandeweg steeds meer emotionele ladingen te geven aan Freya, Nathaniël en Harun. Gayle is niet van de overdreven details, maar weet juist gevoelens op een perfecte manier over te brengen op de lezer. Dit verhaal laat zien dat je als persoon in korte tijd enorm kan groeien, je moet alleen een duwtje in de rug krijgen van nieuwe mensen die je in je leven toelaat. Er wordt weinig aandacht geschonken aan de actie of de vaart in het verhaal, waardoor de personages heel goed op de voorgrond komen te staan en een onvergetelijke indruk op je zullen achterlaten.

Freya is een personage waar ik wat bedenkingen bij had, maar waar ik al snel een klik mee had. Freya is een meisje die een grote ster kan worden, maar je merkt dat ze het niet alleen maar doet voor de faam. Ze heeft juist andere redenen voor haar weg naar roem, wat de familiebanden goed laat zien. Ze laat het niet snel zien, maar ze is eenzamer dan je denkt. Harun vond ik een jongen die enorm met zichzelf worstelt. Hij is gelukkig met zijn vriend, maar hij weet dat zijn familie dat nooit zal accepteren. Je hebt meteen medelijden met hem en gaat graag met hem mee in zijn levensweg, in de hoop dat hij het beter zal krijgen. Nathaniël is een personage waar ik eerst geen hoogte van kreeg, maar uiteindelijk werd hij mijn favoriete personage in het boek. Zijn achtergrondverhaal is hartverscheurend en ik vond zijn karakterontwikkeling zo mooi om te zien. Hij is een sympathiek personage met een hart vol goud en ik zou zo de beste vrienden met hem willen worden.

Waar ik ga is een boek waar je als lezer eerst wat in moet komen, maar al snel wil je geen afscheid nemen van de personages. Ze zijn zo puur en weten veel diversiteit uit te stralen en hun passies komen duidelijk naar voren. Fans van Gayle Forman kunnen dus met gerust hart haar nieuwe boek lezen, want ook dit is een pareltje! De setting van New York draagt alleen maar bij aan de schoonheid van het verhaal. Dit boek is deels de reden geweest dat ik waarschijnlijk twee dagen naar YALC ga deze zomer, zodat ik deze auteur dan eindelijk in het echt kan gaan ontmoeten. Waar ik ga is een bijzonder verhaal over drie diverse personages die hun krachten bundelen, waardoor ze onverwoestbaar zijn.

Ik mocht dit boek ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Moon heel dankbaar voor ben.