Recensie: Wacht op mij (If I Stay #2)

Auteur: Gayle Forman
Genre: Young Adult, romantiek
Uitgeverij: New Book
Bladzijdes: 253
Prijs: 14,95
Link naar de Goodreads pagina

Waarschuwing: in deze recensie komen spoilers voor van If I Stay. Als je het eerste deel (Als ik blijf) nog niet hebt gelezen, raad ik je aan deze recensie niet te lezen, aangezien er dingen uit deel 1 hierin worden verteld. Mijn recensie voor het eerste deel, Als ik blijf, kan je uiteraard lezen, de recensie is hier te vinden.

Twee jaar geleden werd Mia wakker uit haar coma. Sinds die tijd is de band tussen Mia en Adam compleet veranderd. Het koppel is uit elkaar gegroeid en ze hebben allebei een ander leven: Mia is beroemd door haar muziek op de cello en de band van Adam is doorgebroken in de muziekwereld en hij kan bijna beginnen aan zijn tour. Adam heeft nu ook een andere vriendin, maar hij kan de roem gewoon niet aan. Hij heeft veel medicijnen tegen de spanning en hij drinkt en rookt veel. Morgen gaat hij naar London voor zijn wereldtournee, maar dan komt hij Mia tegen in New York…

Wacht op mij is het tweede deel in de duologie van Gayle Forman. Zelf vond ik het eerste deel geweldig en was ik tevreden met het einde. Een tweede deel leek me eigenlijk wel overbodig: het einde waarin Mia gewekt wordt uit haar coma door Adam vond ik al bevredigend genoeg. Natuurlijk wil je wel weten hoe het verder gaat, maar de liefde tussen de twee die ervoor zorgde dat Mia wakker werd vond ik een goed einde. Waarom moet er dan een tweede deel komen? Ik begon dit boek dus met een lichte afkeer.

De afkeer werd alleen maar groter toen ik daadwerkelijk begon in het boek. De eerste 2 hoofdstukken… Wat? Het is uit!? Dat is niet de bedoeling! Die twee zijn gemaakt voor elkaar, juist omdat ze zo veel hebben meegemaakt, en dan gaan ze toch hun eigen weg? De frustratie in het begin zat er voor mij dus dik in. Ik twijfelde bijna of ik het boek weg zou leggen, maar aangezien ik lovende recensies had gelezen over dit boek, moest ik hem wel uitlezen. Wie weet zou ik na het lezen meer vrede ermee hebben.
En ja, dat was ook zo. De dingen die in Als ik blijf waren gebeurd, hebben een enorme impact gehad op Mia en Adam en als lezer kom je er als lezer achter wat er nog meer afspeelde in de hoofden van het muzikale koppel. Dit boek heb ik toch met een positieve blik uitgelezen.

Dit deel lees je vanuit het perspectief van Adam. Adam heeft de laatste jaren enorm veel meegemaakt, van een depressie tot een muzikale doorbraak en een nieuwe vriendin. Het is ook heel anders om Adams visie te lezen in plaats van Mia. Forman heeft Adam een totaal andere klank gegeven wat de schrijfstijl betreft, dat is best indrukwekkend. Mia is van de klassieke muziek, en Adam van de rock. Hun verschillende muziekstijlen worden dus ook benadrukt door de verschillende schrijfstijlen. Je leest het verhaal vanuit Adam, niet van Mia, en dat is duidelijk te merken. Ook in dit deel komen er weer wat flashbacks van de afgelopen twee jaar. Je gaat nu veel dieper op Adam in en je leert hem nog beter kennen. Zijn verslavingen aan de medicijnen en tabak zijn nog best begrijpelijk aangezien hij geen fijne tijd heeft gehad en probeerde te vluchten in ontspannende middelen. Zijn frustratie is duidelijk te merken, de emoties van Adam slok je als het ware zelf op.

Het verhaal is wederom heel mooi. Het speelt ook maar een paar dagen af, maar er wordt genoeg verteld. De hoofdstukken lezen makkelijk weg. Halverwege het boek komt het onderwerp over hun relatie steeds meer naar voren en hoewel ik niet zo hou van hoofdstukken waarin conversaties over relaties alleen  maar worden beschreven, vond ik de gesprekken tussen Adam en Mia best interessant en werden de karakters nog realistischer.

Na het lezen van dit boek, ben ik toch blij dat ik Wacht op mij heb gelezen. Het einde was, net zoals deel 1, prachtig en krijg je achteraf een fijn gevoel. Hoewel ik het tweede deel eerst overbodig leek te vinden, werd ik aangenaam verrast en is dit boek de ultieme afsluiter van deze duologie. Ik twijfel er niet aan dat ik dit boek wel vaker ga lezen en dat andere boeken van Gayle Forman gauw in mijn boekenkast komen te liggen!