Recensie: Warm Bodies (Warm Bodies #1)

Titel: Warm Bodies (Warm Bodies #1)Unknown

Auteur: Isaac Marion

Genre: Young Adult, Romantiek

Uitgeverij: The House of Books

Bladzijdes: 271

Prijs: 10,00

R is een zombie. Ooit had hij een normaal leven als jonge zakenman, maar dat is hij allang vergeten. Hij zit met een grote horde zombies bij een verlaten vliegveld. Op een dag gaan ze op zoek naar wat mensenvlees en ze vinden wat slachtoffers. R eet de hersenen van een jongeman en komt hierdoor wat te weten over Julie, de vriendin van de jongen. Als zombies hersens eten, krijgen ze wat gebeurtenissen te zien van de desbetreffende persoon. R wordt verliefd en wil Julie beschermen. Hij snapt niet precies waarom, maar hij probeert koste wat kost haar te redden.

Zelf heb ik de film ”Warm Bodies” nog niet gezien, maar het verhaal leek me wel leuk en toen ik dit boek zag liggen, moest ik hem mee naar huis nemen van mezelf. Een liefdesverhaal over een meisje en een zombie, dat moet wel goed zijn! Ik kan geen vergelijkingen maken met de film, maar als de film net zo is als het boek, ga ik de film heel leuk vinden!

Marion heeft een volwassen schrijfstijl. Door het perspectief van een zombie werd de schrijfstijl wat zakelijk, maar vermengd met behoorlijk wat ingetogen maar mooie emoties. Het perspectief van een zombie vond ik echt uniek. Hoe denkt een zombie? Wat weet een zombie en wat voor gevoelens hebben zombies? Marion heeft hier een mooie invulling aan gegeven. De zombies in dit boek hebben nog enige vorm van verstand, maar in hele lage mate. Ze praten moeilijk en traag, denken niet heel helder en weten hun gedachten lastig te verwoorden. Toch merkte je de ontwikkeling van R in de loop van het verhaal. R heeft wat in zich van de vriend van Julie, daarom komen er soms wat herinneringen naar boven wat een mooie afwisseling is.

De liefde tussen R en Julie bloeide goed op. R weet eerst geen raad te geven aan zijn gevoel, maar alles wordt voor hem steeds duidelijker. De liefde tussen de twee komt ook heel logisch over. De handelingen van de personages zijn goed te begrijpen en dat maakt het verhaal best realistisch. Hoewel R weinig praat, vond ik de dialogen (in zijn hoofd of met andere personages) erg interessant. Het enige nadeel was dat het verhaal wat voorspelbaar was. Al snel wist ik wat er aan zat te komen en welke kant het verhaal op zou gaan. De verrassing aan het eind was er een beetje uit, maar dat maakt Marion wel goed met dit indrukwekkende verhaal.

Warm Bodies is een hartverwarmend (of moet ik nu zoiets zeggen als hartkloppend of hersenvretend?) boek over een verliefde zombie in een harde wereld. Na dit boek wil ik zeker de film gaan zien en de andere delen uit deze serie lezen. R is een aandoenlijk personage en Julie de stoere chick met een lieve ondertoon. Ik heb helaas wat kanttekeningen moeten maken bij de voorspelbaarheid van het boek, maar voor de rest vond ik dit boek zelfs wat romantischer dan andere romantische verhalen.