Recensie: Wat we niet wisten

Vertaling: Aleid van Eekelen-Benders

Genre: Contemporary, Middle Grade

Uitgeverij: Leopold

Bladzijdes: 201

ISBN: 9789025870294

Prijs: 14,99

Jamie heeft een tweelingbroer genaamd Ned en ze zijn onafscheidelijk. Ze kijken veel Star Trek samen, maar gaan ook vaak strandjutten. Op een dag vinden ze een vreemd wezen op het strand en ze besluiten dit wezen te verstoppen in de garage. Het wezen noemen ze Leonard en Jamie hoopt dat dit wezentje voor een wonder gaat zorgen. Ned is namelijk erg ziek en zijn levensverwachting is nogal laag. Jamie wenst voor een wonder, want hij zou echt niet kunnen zonder zijn tweelingbroer. Is Leonard inderdaad het wonder dat Ned nodig heeft om beter te worden, of is Leonard voor iets anders gekomen?

Vorige maand las ik De schaduw van mijn broer, een boek dat ik meenam tijdens het boekenfestijn in Rotterdam. Dit boek vond ik echt prachtig, dus ik wilde zeker meer lezen van Tom Avery. Dit boek vond ik bij de Slegte in Rotterdam, dus deze kon ik gewoon niet laten liggen. Zou dit verhaal net zo mooi zijn als Toms andere boek?

Net zoals Toms andere boek gaat dit verhaal over rouwverwerking. Jamie weet dat zijn tweelingbroer niet heel lang te leven heeft en hij het er moeite mee om dat te accepteren. Hij doet altijd alles met zijn broer en zijn wereld zal instorten als Ned zal overlijden. Wanneer de jongens een bijzonder wezen tegenkomen, denkt Jamie dat dit misschien het grote wonder kan zijn die Ned zal genezen. Het wezentje is namelijk een bijzonder wezentje uit de oceaan en de opa van de tweeling vertelt de jongens verhalen over zeewezens zoals zeemeerminnen die beschermers zijn. Jamie vindt hoop, maar is ook erg verdrietig om de kwetsbaarheid van zijn broertje. De band tussen deze twee is erg mooi en de pijn die Jamie ervaart is ook zeker te voelen als lezer.

Het aspect van de verhalen over zeemeerminnen gaf dit verhaal een lichtelijk fantasyrandje. De opa van de jongens is visser, dus hij kan de jongens veel verhalen vertellen over zeemeerminnen die mensen hebben gered. Het deed me een beetje denken aan het boek Lampje en ik was heel benieuwd wat er achter Leonard schuilde. De uitwerking vond ik in ieder geval erg emotioneel, maar het einde zorgde voor een heel bevredigend gevoel. Daarbij is de schrijfstijl van Tom Avery ontzettend fijn en heb je dit boek binnen een ochtendje uit.

Wat we niet wisten is een bijzonder verhaal over twee broers, familie, hoop en wezens uit de zee. Tom Avery stelde me zeker niet teleur, dus andere boek van hem zou ik zeker ook willen verslinden. Daarbij zijn de illustraties ontzettend mooi en past het volledig bij het verhaal! Dit boek is een aanrader voor voor lezers die houden van contemporary-verhalen met een fantasyrandje.