Recensie: Wie is Adam Westerman?

Auteur: Henk Hardeman

Genre: Thriller, Young Adult

Uitgeverij: Best of YA

Bladzijdes: 287

ISBN: 9789000378500

Prijs: 14,99

Adam Westerman wordt wakker in het ziekenhuis, zijn geheugen is volledig weg. Wie is hij, wat is er gebeurd en waarom reageren zijn ouders en zijn zus Lotte zo vreemd? Adam schijnt een groot ongeluk te hebben overleefd, alleen kan hij zich niks meer herinneren. Zijn zus geeft vage hints, en hoewel zijn beste vriend Harm betrouwbaar lijkt, is niets zeker. Adam gaat zelf op onderzoek uit, maar zijn de antwoorden op zijn vragen wel een goed idee?

Ik vind het altijd leuk als Best of YA een nieuwe Nederlandse auteur aankondigt, en dit jaar was dit weer het geval. Henk Hardeman is al bekend rondom kinderboeken, maar dit is zijn eerste uitstap naar het YA-genre. Het boek sprak mij al snel aan, aangezien ik het verhaal wat vergelijkingen vond hebben met Boy 7 (beide hoofdpersonen leiden aan geheugenverlies). Hoe zou dit nieuwe verhaal zijn, zou het net zo spannend zijn als de Nederlandse YA-klassieker van Mirjam Mous?

Wie is Adam Westerman? is een uiterst spannend boek dat ik binnen een dag had uitgelezen. Het verhaal begint al vol met vragen wanneer Adam wakker wordt in een ziekenhuis. Wat is er gebeurd waardoor hij in het ziekenhuis belandde? Vertellen zijn vader en zus de waarheid, of vertellen ze leugens tegen hem over zijn verleden? Wie kan Adam vertrouwen, en kan hij een uitweg vinden van zijn strenge vader die hem het liefst thuis wilt houden? Ik was ontzettend nieuwsgierig naar alle antwoorden op mijn en Adams vragen, en al snel had ik allemaal theorieën bedacht wat er met Adam was gebeurd. Ik heb al aardig wat YA-thrillers gelezen, maar Henk Hardeman wist mij toch te verbazen met wat spannende plotwendingen waardoor ik op het puntje van mijn stoel zat. De vaart zit er goed in, en dat terwijl de hoofdstukken vrij lang zijn. Het mysterie blijft ook bewaard tot het einde, ik kon gewoon niet stoppen met lezen!

Adam is een vrij sympathieke jongen die door zijn geheugenverlies een vrij neutraal personage is. Hij is niet heel uitgesproken, maar hierdoor kan hij wel een hoofdpersoon zijn die een breed publiek kan aanspreken. Je leeft goed mee met de schok die Adam ervaart als hij iets ontdekt, net zoals de andere personage (die je wel, of juist helemaal niet moet vertrouwen…). Ondanks de enorme spanning en de fijne vaart in het verhaal, merkte ik nog wel dat dit het eerste YA-werk was van de auteur. Zo werd een personage wat stereotyperend door een woord wat hij vaak gebruikte (namelijk ”mattie”, wat ik geen enkele jongere vandaag de dag hoor zeggen), wat bij mij niet helemaal lekker overkwam. Daarbij zijn er best wat heftige thema’s in dit boek die naar voren komen of worden genoemd, ik had hierdoor liever een paar trigger warnings gehad aan het begin van het boek. Normaal heb ik hier geen behoefte aan, maar bepaalde dingen in het boek wisten mij op een onprettige manier te raken. Ik merkte bij dit boek voor het eerst echt het belang van trigger warnings, want dan was ik iets meer voorbereid op bepaalde thema’s in het boek waar ik liever op de hoogte van ben. Ik was daardoor iets van slag, maar ik kan me voorstellen dat veel jonge lezers hier niet mee te maken krijgen. Voor de zekerheid heb ik aan het einde van deze recensie wat trigger warnings genoteerd die mij waren opgevallen tijdens het lezen van dit boek. Let op: deze trigger warnings kunnen wel kleine dingen verklappen aan het verhaal, dus het kan zijn dat bepaalde wendingen in het verhaal iets minder verrassend zullen worden. Mocht je het boek ook hebben gelezen en je hebt wat aan de lijst toe te voegen, geef dat vooral aan zodat ik het aan de lijst kan toevoegen.

Wie is Adam Westerman? is een uitstekend eerste YA-boek dat de rillingen op mijn rug bezorgde, hoewel dat soms niet altijd de juiste uitwerking had. Hopelijk wordt er in een volgende druk iets meer bijgeschaafd rondom trigger warnings (en wellicht het aanpassen van ”mattie” naar ”bro”, wat ondanks stereotypering wellicht iets beter klinkt). Ik vermoed dat Henk Hardeman nog betere YA-boeken kan schrijven naarmate hij ook meer ervaring heeft met jongeren, zodat zijn personages nog levendiger zullen zijn. De spanning die ik ervaarde tijdens het lezen van dit boek zal ik in ieder geval niet snel vergeten, dus van mijn part mogen er nog veel YA boeken van deze auteur verschijnen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.

Trigger warnings: hoge hoogtes, zelfmoord (door hoge hoogte), naalden, drogeren, bloed, geweld.