Recensie: Winger (Winger #1)

Auteur: Andrew Smith

Vertaling: Sandra van de Ven

Uitgeverij: De Fontein

Bladzijdes: 448

ISBN: 9789026143557

Prijs:

Ryan Dean West (ook wel bekend bij vrienden onder de naam Winger) is een vijfdeklasser en pas veertien jaar oud. Hij woont op een internaat en na de zomer is hij verhuisd naar een kamer in de heibelafdeling, aangezien hij betrapt werd toen hij een telefoon aan het hacken was. Hij zat eerst met zijn vrienden op een kamer, maar moet nu een kamer delen met een grote klootzak. Zijn puberleven is erg hectisch, want naast school zit hij ook bij het rugbyteam en probeert hij het hart te stelen van zijn vriendin Annie, die hem nu nog ziet als jonge aandoenlijke jongen waarmee ze hardloopt. Winger heeft het niet al te makkelijk en komt van de ene bizarre situatie in de ander terecht, maar de grote klap kan elk moment aanbreken…

Toen ik hoorde dat Winger vertaald zou worden, sprong ik haast een gat in de lucht. Ik zag dit boek eerder voorbij komen bij BookTubers toen het boek werd uitgebracht en sindsdien wilde ik het boek al ontzettend graag lezen. Uitgeverij De Fontein meldt al dat dit een echte YA-boek is voor jongens, dus dat moet wel door mij worden gelezen! Ik had dus hoge verwachtingen van Winger, maar is dit boek wel zo leuk als ik had verwacht?

Ik kan nu een heel lang praatje houden om de spanning te rekken, maar laten we eerlijk zijn: Winger is echt een fantastisch boek en overtrof met gemak mijn verwachtingen. Sterker nog, Winger is een van mijn favoriete boeken geworden en deze realisatie had ik al snel tijdens het lezen van de eerste hoofdstukken. Man man man, van mij mogen er meer YA-boeken komen die zich iets meer richten op de mannelijke boekenwurmen (hoewel dit boek ook makkelijk gelezen kan worden door dames), want Winger heeft precies hetgeen wat ik zoek in een boek.

Laten we beginnen bij alle uiterlijke kenmerken van het boek, want die zijn echt supervet. De cover is al meteen direct en zorgt ervoor dat je meteen nieuwsgierig bent door alle verwondingen van Ryan Dean West. De rug is ook lekker opvallend en duidelijk en op de achterkant zie je een hele leuke getekende versie van de cover. Niet alleen de buitenkant is een plaatje om naar te kijken, ook zijn er verschillende illustraties, tekeningen, strips en grafieken in het boek te vinden die het verhaal nog fantasierijker en grappiger maken. Vormgeving van topniveau!

Het verhaal is ook precies wat ik er van voorstelde. Het leven in een internaat is echt ontzettend leuk beschreven en de schrijfstijl leest ontzettend lekker weg. Ik kon mij volledig verdiepen in het verhaal en de uren vlogen zo voorbij tijdens het lezen van dit boek. Ryan maakt genoeg mee op het internaat. In de avond stiekem met andere rugbyspelers pokeren (en idiote opdrachten uitvoeren als je verliest), trainen voor rugbywedstrijden, verhalen aanhoren van zijn literatuurdocent die letterlijk elk werk ziet als een verwijzing naar seks, indruk proberen te maken bij zijn beste vriendin, hij heeft genoeg om over na te denken! Het verhaal wordt dus goed afgewisseld door alle verschillende aspecten uit het leven van Ryan. Ik was constant geboeid, je verveelt je echt geen moment!

Het verhaal is geniaal, maar ook de personages zijn gewoon te leuk om waar te zijn. Ryan is een echte puberale leerling op school. Hij is nog maar veertien jaar, al zijn klasgenoten zijn al veel ouder. Hierdoor wordt hij al snel gezien als een schattige en aandoenlijke jongen, terwijl dat hem enorm frustreert. Meisjes vinden hem niet opeens sexy, andere leerlingen kijken op Ryan neer, wat moet dat toch irritant zijn! Vroeger was ik altijd de kleinste van de klas en daardoor was ik niet indrukwekkend tegenover mijn klasgenoten, dus ik vond veel situaties van Ryan erg herkenbaar. Maar goed, ondanks dat jonge en onschuldige bekkie schuilt een jongen met een brutale mond, flinke wilskracht en een oerinstinct waardoor hij letterlijk elke vrouw wel aantrekkelijk vindt (die hoeveelheid hormonen doen goed hun werk). Ryans commentaar was echt hilarisch en ik heb meerdere keren hardop moeten lachen door alle botte opmerkingen en oversekste uitspraken die worden gemaakt in het boek. Ryan heeft echt een mannelijk puberbrein en dat is echt fantastisch om te lezen. Het is eerlijk, ongemakkelijk en realistisch, die Andrew Smith kan er wat van!

Ondanks alle grappen schuilt er toch een dramatisch onderlaag in het verhaal. Net wanneer je denkt dat alles goedkomt, krijg je te maken met een grote klap waar ik net als Ryan nog niet van ben bijgekomen. Jemig, dit boek komt echt hard aan. Echt keihard. Ik hoop in ieder geval dat het vervolg van Winger ook vertaald gaat worden, want ik wil maar al te graag meer lezen over Ryan Dean West, zijn ongemakkelijkheid tegenover leuke meisjes, de vriendschappen die hij maakt, alle pijn die hij meemaakt, alle oneerlijkheid waar hij mee te maken krijgt… Ja, Winger is echt een verhaal wat heel veel mensen moeten lezen. Het is aangrijpend, grappig, uitstekend leesvoer voor de heren (maar dames raad ik dit boek ook van harte aan!), eerlijk en het slaat de spijker op zijn kop. Winger verdient echt ontzettend veel aandacht, want ik weet zeker dat dit een grote hint kan worden in Nederland. Haal dit boek dus snel in huis, want hier krijg je geen spijt van!

Ik heb dit boek ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.